Panenská plavba luxusní jachtou jen pro ty největší pracháče – kdo by si to nechal ujít? Propagační výlet pro novináře vyšel i pro Lauru Blacklockovou alias Lo – novinářku z cestovatelského magazínu, pro kterou tenhle článek může být odrazovým můstkem v kariéře.
Loď má pouze deset kajut a cestující, napůl novináři, napůl investoři, si tak mohou dopřát luxusu bez tlačenice. Bezpečné místo, kam nedosáhnou hrozby z pevniny, pluje věrné svému jménu Polární záře k severním fjordům. Co když už ale nebezpečí na palubě je?
Lo totiž v noci uslyšela výkřik z vedlejší kajuty č. 10, kde potkala neznámou dívku. Ta teď zmizela a jak to vypadá, ani tam vůbec nebydlela, kajuta je neobsazená. Vypila toho Lo večer příliš, nebo je cosi podezřelého na té VIP kocábce a jejích pasažérech?
Čtenáři velmi záhy pochopí, proč v zahraničí tuhle knihu hodnotí jako „Agatha Christie potká Dívku ve vlaku.“ Mísí se tu totiž vzpomínky na klasickou Smrt na Nilu, parník a uzavřený okruh podezřelých, s hrdinkou, které byste nejradši dali pár facek. Podobně jako Rachel čili Dívka ve vlaku má i Lo hromadu problémů nejen s alkoholem a k vyšetřování se musí vybičovat ze stavů mátožné trosky…
Mně na knize lákalo především prostředí lodi, takových knih moc nevychází (naposledy snad Plavba smrti od Yrsy). A houpání vln jsem si užila až dost, spolu s nepříjemným pocitem stísněnosti a nemožnosti úniku. Bylo sice fascinující, jak se do malého prostoru dá vmáčknout co nejvíc kamrlíků, čtenáře na celém světě ale víc fascinuje ta nejistota a paranoia, které Lo postupně propadá. Úspěšní milionáři i draví redaktoři nevypadají moc nebezpečně, přesto právě někdo z nich musí něco skrývat. Ve světle Lauřina čmuchání najednou kdekdo působí podezřele, náhodné situace nabývají nových významů…
Těžko říct, jak by si s tímhle případem poradil Hercule Poirot. Ten by asi těžko chodil po palubě s kocovinou, klaustrofobií a mořskou nemocí, a tak by řešení měl asi během chvilky. Současný trend si ale žádá jiné věci než šedé buňky mozkové – především nejistotu, nervydrásající napětí, rozklepanou hrdinku plus pár nečekaných zvratů. Pak není divu, že je Žena z kajuty tak úspěšná – tohle všechno nabízí a k tomu navíc luxusní prostředí a chytrou pointu. Poklidná Smrt na Nilu zůstala zapomenutá kdesi v dějinách…
Originál: The Woman in Cabin 10, 2016
Překlad: Věra Klásková
Vydal: Leda, 2017
367 stran