S koncem prázdnin vstupuje do duší školáků a studentů smutek. I my dospělí cítíme, že se léto chýlí pomalu ke konci, krásným dnům někde u vody odzvonilo a dovolenou už máme většinou vybranou. Částečnou kompenzací může být to, že české televizní stanice nasazují na začátek školního roku několik nových televizních seriálů. Nás „detektivkáře“ ještě více může těšit, že několik z nich spadá do kriminálního žánru. Pojďme se podívat na dva z nich, které v nedělním a pondělním večeru budou bojovat o diváckou přízeň.
Po úspěšné první řadě nějakého seriálu následuje obvykle pokračování, které se může protáhnout až na několik dalších sérií. Záleží, kdy se diváci hlavních hrdinů nabaží, a jak moc chtějí producenti dojit pomyslnou zlatou krávu, která stále ještě sype nějaké penízky. Když už je téma vyčerpáno, nevadí, není nutné chodit na „pracák“, stačí udělat prequel nebo spin-off a je to. Tedy děj, který se odehrává před odvysílanými příběhy, ale natočen byl až po nich. Ve světě jde o velmi běžnou věc. Jedním z neznámějších příkladů poslední doby je ultra úspěšný americký seriál Perníkový táta (Breaking Bad). Když už v něm nezůstal skoro nikdo naživu, oprášili tvůrci výraznou postavu právníka Saula Goodmana (Volejte Saulovi) a napsali pro něj (zatím) dvě série, které se odehrávají ještě dříve, než Walter White začal vařit „perník“. Stačí trocha make-upu a paruky pro omlazení mezitím malinko zestárlých hrdinů, umístit začátek prequelu dostatečně před začátek děje původního seriálu (aby mohl mít také více řad) a bankovky mohou šustit dál.
Rapl
Předcházející odstavec Vás měl uvést do seriálu, který je příkladem českého prequelu, konkrétně celkem úspěšného seriálu Cirkus Bukowsky. V šesti dílech jeho první řady zazářil „profesionální děvkař“ Pavel Řezníček. O co více se druhá série (se stejným počtem dílů) utápěla v jalových monolozích hlavní postavy, o to více vynikala další hlavní postava seriálu – major Kuneš v podání „profesionálního drsňáka“ Hynka Čermáka. Nikoho tedy příliš nepřekvapilo, že se žádná třetí řada nekonala. Pavel Řezníček byl poslán zpět do Svateb v Benátkách, resp. Přístavu, kde je mu zřejmě dobře, a Hynek Čermák si vybojoval „svůj“ seriál, který se odehrává v době před tím, než poznal „loosera“ Bukowského.
Česká televize odvysílala první díl Rapla v pondělí 29. srpna. Drsný detektiv v podání Hynka Čermáka ani nečekal na začátek školního roku (pacholek jeden), a vyrazil řádit do Krušných hor. Tedy byl tam víceméně odsunut nadřízenými poté, co fyzicky napadl přítele své bývalé ženy (Stanislav Majer). První epizodu z celkových třinácti tvořil uzavřený případ zastřelení čerstvě propuštěného vězně. Ale vzhledem k tomu, že si „Rapl“ bere do svého vyhnanství spis jakési Hany W., na který se zatím nestačil podívat, tušíme, že tohle bude spojovacím článkem všech dalších epizod. Ve druhém dílu (vražda faráře) se ještě přidává motiv osnování pomsty ze strany přítele Kunešovy bývalky.
Seriál vytvářeli stejní tvůrci jako Bukowského, tedy režijně-scénáristicko-produkční tandem Jan Pachl a Josef Viewegh. I tentokrát zachovali chladné severské pojetí, ale v seriálu můžeme najít ještě další možné inspirace. Scéna zmíněné rvačky se odehrává na jakési stavbě někdy v noci a za hlubokého deště, a je atmosférou jak vystřižená ze seriálu The Killing. Úvodní titulková sekvence s hudbou Tadeáše Věrčáka a zpěvem Terezy Nekudové zase velmi připomíná znělku první řady seriálu Temný případ. Řekl bych, že tady je inspirace hodně markantní.
Děj je prošpikován řadou hlášek a vtipných odpovědí hlavní postavy (nadporučík Lupínek: „Z cigaret v autě zvracím!“ – Kuneš: „To je v pohodě, když tak zastavím.“) a drobných vtípků a nenápadných odkazů (Kuneš rozmlouvá s kolegou nedaleko plakátu na film Gangster Ka, kde si jeho představitel zahrál hlavní roli). Přes melancholicky ospalou atmosféru, podkreslenou jemnou hudbou s použitím smyčců, jsme v první epizodě sledovali celkem svižný děj. V dalším dílu už tempo trochu polevilo a hlášky prořídly, a tak doufejme, že se vtip a dynamika úvodního příběhu zachovaly i do dalších pondělních epizod. Spolu s pečlivě a dobře vykreslenou atmosférou zdánlivě bezútěšného Podkrušnohoří.
Kromě Hynka Čermáka v seriálu uvidíme mimo jiné Lukáše Příkazkého, Jana Dolanského nebo Tomáše Jeřábka („tlusťoch“ ze známé reklamy na banku), kteří si zahráli Kunešovy nové kolegy. Šéfa detektivů ztělesnil „český hlas Bruce Willise“ Alexej Pyško.
Česko 2016
Režie: Jan Pachl
Hrají: Hynek Čermák, Lukáš Příkazký, Alexej Pyško, Lucie Žáčková, Tomáš Jeřábek, Jan Dolanský, Dana Černá, Jiří Vyorálek, Aneta Krejčíková, Stanislav Majer, Jitka Ježková a další.
Délka: 56 minut (13 epizod)
Mluveno: česky
Mordparta
Televize Prima nasadila na nedělní večer osmidílný seriál Mordparta, který se dějově rozjel velmi pomalu a zřejmě půjde v duchu tradičních rodinných seriálů této televize, kde více záleží na vztazích mezi jednotlivými aktéry a jejich profese není až tak důležitá a tvoří pouze kulisu děje. U rodinné firmy, hospody nebo agentury to může fungovat, u detektivního žánru si nejsem tak jistý.
„Primáckou“ mordpartu tvoří starý zkušený vyšetřovatel Kolumný s přezdívkou „Colombo“ v podání Jiřího Bartošky, jeho kolegy jsou mladý detektiv Kája (Vojta Kotek), Naďa (Markéta Plánková) a Pavel (Pavel Batěk). Týmu šéfuje velitel v podání Jiřího Bábka. Na režisérské křeslo usedl Peter Bebjak, který natočil několik dílů Kriminálky Anděl a velmi úspěšných Případů 1. oddělení.
Zatímco jsme v nedávno odvysílaných Případech až na výjimky nevěděli o soukromí jednotlivých vyšetřovatelů téměř nic, tady pomalu víme o každém vše, přičemž jak se zdá, každý si nese nějakou rodinnou zátěž. Kolumný řeší problém s dcerou, kterou možná unesl do Thajska její přítel, Kája je typem klasického policajta-sukničkáře, který má neustále problémy se ženami, Naďa je věčně zaměstnaná matka, kterou manžel nejspíš podvádí, a ultra vážný (a zatím dost nudný) Pavel se zase musí vypořádat s bývalou manželkou (Kristýna Boková), čerstvě propuštěnou z léčebny.
Herecké obsazení je sice poměrně sympatické – osvědčeným tvářím Bartoška/Kotek sekunduje ne zase tak okoukaná dvojice v podání Plánková a Batěk – ale problém je v tom, že žánr moderní detektivky jistou dynamiku předpokládá, jenže tady se nikam nespěchá. Mordparta má výjezd a přesto jejich šéf nejprve s podřízenými probírá výsledky střeleckých zkoušek a možné personální změny. Rozpačitému začátku rovněž nepomohlo, že mladý detektiv (Kotek) používá bůhvíproč své soukromé Porsche (kde na něj vzal, není zatím vysvětleno) a dokonce s ním jede vyzvednout podezřelého (Kolumný: „To jsem zvědav, kam se nám tam vejde“), stejně tak jako občas hloupoučké dialogy typu „Byla těhotná.“ – „Jak, těhotná?“ nebo „Kdo má pohotovost? No, to je jedno, stejně vás potřebuji všechny.“.
Jistě existuje řada diváků, kteří by rádi o soukromí hlavních postav věděli něco více. Jen nevím, jestli je dobře, když je to na úkor děje, tedy žánru. Kotkův detektiv působí dojmem, že se daleko více stará o organizaci svého volného času, než o další postup ve vyšetřování. Když během prvních dvou dílů už poněkolikáté začíná některé postavě uprostřed porady zvonit mobil, načež se dotyčný/dotyčná odebere řešit soukromé problémy, začíná to být poněkud otravné.
Téměř žádný dnešní krimi seriál se už neobejde bez vedlejšího spojovacího motivu jednotlivých epizod. V Mordpartě to jsou kromě zmíněných rodinných problémů také tlaky na šéfa kriminalistů, který se bude muset s někým kvůli personálním škrtům rozloučit; v prvním dílu byla ještě navíc naznačena zápletka v podobě snahy ovlivnit vyšetřování jakýmsi ještě vyšším velitelem.
Česko 2016
Režie: Peter Bebjak, Róbert Šveda
Hrají: Jiří Bartoška, Vojtěch Kotek, Markéta Plánková, Pavel Batěk, Jiří Bábek, Anna Fialová, Jana Pidrmanová, Kristýna Boková-Lišková, Milena Steinmasslová, Adam Ernest, Radim Fiala a další.
Délka: 55 minut (8 epizod)
Mluveno: česky
Stav po dvou odvysílaných epizodách
Rapl ve druhé epizodě poněkud povolil z tempa, ale seriál se stále ještě rozjíždí, a tak to nemusí nic znamenat. Kromě případů uzavřených na konci každé epizody se seriálem vinou zatím dva vedlejší motivy (vyšetřování vraždy jakési kolegyně a osnování útoku na Kuneše). Rapl sází na moderní pojetí plné tmavých a ponurých barev, často bezútěšné prostředí a cynické hlášky, což bude vyhovovat příznivcům trošku říznějších detektivek.
Mordparta jakoby neví, jestli se stát „Rodinnými pouty na kriminálce“ nebo konkurencí „1. oddělení“, nicméně ve druhé epizodě sáhla po divácky (a jak víme z řady tzv. severských detektivek i čtenářsky) osvědčeném tématu násilí na ženách, takže když k tomu připočteme motiv pravděpodobného únosu dcery jedné z hlavních postav, zdá se, že kvalita seriálu stoupá (i prozatímní hodnocení diváků má druhá epizoda lepší). Uvidíme, jestli se detektivní žánr ale nakonec neutopí v obvyklých „Primáckých“ vztahových rošádách.
Jak to nakonec dopadne, to se dozvíte z našeho aktualizovaného článku po odvysílání obou seriálů.