Zapadákov (Jeffery Deaver)

Sériový vrah nemusí mít pokaždé v ruce zbraň či výbušninu. Někdy mu stačí mistrně manipulovat s lidským strachem a zabíjet jen pomocí davové psychózy. Nový příběh s kalifornskou vyšetřovatelkou Kathryn Danceovou.

zapadakov-jeffery-deaverMichelle navštíví se svou dcerou Trish koncert jejich oblíbené kapely v rockovém klubu Zapadákov. Krátce po zahájení produkce ucítí několik návštěvníků kouř. Nikde ho však nevidí, stejně jako plameny. Přesto se rychle rozšíří panika. Lidé se tlačí k únikovému východu, ale dveře jsou zaseknuté. Davu se zmocňuje hysterie. Každý hledá jiný únikový východ. Z mnoha lidí se stávají zvířata. V zájmu přežití neváhají šlapat a lézt po jiných. Trish je nakonec davem oddělena od své matky. Ten večer v klubu nalezne smrt několik lidí. Jsou ušlapání, mezi nimi je i Michelle.

Pohledný mladý muž s podivným jménem Antioch March v hotelovém pokoji s uspokojením sleduje zprávy o tragédii. To on zapálil venku těsně vedle klubu sud s hořlavinou. Navíc ukradl nedaleko stojící náklaďák, kterým zablokoval dveře klubu. Je však trochu zklamaný, že obětí nebylo více. Příště si musí připravit lepší akci.

Agentka Kalifornského úřadu vyšetřování (CBI) Kathryn Danceová se coby poradkyně pro sledování „řeči těla“ účastní výslechu svědka, který by mohl pomoci kriminalistům dopadnout drogového bosse. Zakrátko po tom, co je na její doporučení svědek propuštěn s tím, že už jim žádné další vodítko nepřinese, se ukáže, že šlo o hlavního zabijáka gangu. Za fatální chybu je Danceová potrestána přeřazením do tzv. civilního sektoru, kde by měla mít na starosti pouze triviální případy.

V rámci nucené změny pracovní náplně se Kathryn dostává k prošetření událostí v Zapadákově. Původní domněnku, že šlo o nehodu, maximálně pomstu nebo pojišťovací podvod, rychle vystřídá zjištění, že šlo o úmyslný čin s cílem zabít několik lidí. Danceová se tak velmi rychle ocitá zpět ve vyšetřování. Musí to však před nadřízenými utajit. Navíc se na ni zaměří pachatelova pozornost, protože zločinec chce rozhodně vědět, kdo po něm jde…

Americký spisovatel Jeffery Deaver je už dávno pojmem ve světě kriminálních thrillerů. Je znám několikanásobnými zvraty v příběhu, pečlivou přípravou témat a pestrostí, co se námětu či místa děje týče. Proslavil se především postavou newyorského kvadruplegického vyšetřovatele Lincolna Rhyma. Stejnojmenná knižní série zatím čítá jedenáct titulů (nepočítáme-li povídky). Zhruba osm let poté, co vyšel první příběh s Rhymem, představil Deaver svým čtenářům další literární postavu, kalifornskou agentku CBI Kathryn Danceovou.

Té se ovšem tak často nevěnoval, a tak se tato sympatická sexy vyšetřovatelka objevila jen ve třech titulech. Křivdu jejím fanouškům teď tak trochu Deaver napravuje a předkládá nám nový titul, ve kterém Kathryn bude muset opět využít všechny své schopnosti a znalosti v klasické hře „kde udeří pachatel příště a kolik zabije lidí“.

I v sérii s Lincolnem Rhymem šlo rozpoznat odraz dnešní doby a promítnutí aktuálních témat do příběhu. V Pokoji smrti to byla například otázka oprávněnosti některých kroků v boji s terorismem nebo zapojení různých technických vymožeností ve sledovací technice, v neposlední řadě pak i moderní zbraně. V Zapadákově zase autor pracuje s tématem dnes všudypřítomného strachu z teroristických útoků, a jak ukazuje slogan na obalu knihy, vrah nemusí mít na rukou krev, stačí mu jen mistrně pracovat se strachem, rychle se šířícími poplašnými zprávami a davovým šílenstvím. Dnešní situace ve světě je přímo podhoubím pro vyvolávání podobných psychóz.

Ústy některých postav Deaver zmiňuje některé skutečné události, kdy došlo k četným obětem na životech právě v důsledku těchto panik, i když nebyly vyvolány záměrně, jako v jeho příběhu. Také máte ten nepříjemný pocit, že by někdo dnes mohl na nějakém velkém shromáždění snadno vyvolat něco podobného? Dnes, kdy se většina lidí, i když si to nechtějí přiznat, bázlivě ohlíží přes rameno při každém prásknutí výfuku auta? Kdy i obyčejné stahování rolety někomu může znít jako střelba ze samopalu?

Ale věnujme se příběhu. Zapadákov je (zatím) naštěstí fikce. Jak je u Deavera zvykem, proti kriminalistům staví inteligentního pachatele, který umí předvídat, myslí na všechno a hlavně – nikdo by od něj zločineckou aktivitu nečekal. March je vylíčen jako mladý, svému okolí sympatický muž. Je atraktivní pro ženy a je chytrý, dokonce kdysi studoval vysokou školu, kterou ale nedokončil.

Souběžně s pátráním po viníkovi tragédie v Zapadákově se příběhem line souběžná dějová linka ohledně kalifornské drogové cesty a hledání drogového bosse. Přiznám se, že mě tahle část moc nebavila. Nějak mi to k příběhům s Kathryn nesedělo (od toho jsou přece jiné příběhy) a stále jsem přemýšlel, jestli to bude mít nějakou souvislost s postavou psychopatického zločince Marche. Obě dějové linie nakonec končí překvapením, i když tentokrát ta podružná linie (drogy) finálním zvratem vede. Skoro si říkám, jestli ji tam Jeffery „neprocpal“ jen kvůli tomu závěru. Ale stejně si to mohl nechat do jiné knihy. A stejně mě to paralelní vyprávění moc nechytlo…

Kdo přečetl starší příběhy s  Danceovou, tak ví, že je vdova se dvěma malými dětmi. Jako každá správná postava knižní série se vyvíjí, a tak Kathryn její literární otec přihrál v románu Kříže u cesty nového partnera, počítačového experta Jona Bollinga. V Zapadákově se už jejich vztah zase posunul o něco dál a oba řeší, zdali ho ještě více upevnit, ale také zdali je to opravdu ten správný vztah. Na konci knihy dojde ke zlomové události, díky které u mě Kathryn trochu klesla, ale na druhou stranu to zase řada čtenářů možná přivítá. Kromě toho musí mladá agentka řešit problémy své desetileté dcery, výrazně do děje zasáhne i dvanáctiletý syn Wes.

Nová Deaverova kniha přináší dnes velmi aktuální téma, ale při tom všem zůstává napínavým příběhem, ve kterém je třeba najít a zastavit zabijáka, což znamená mimo jiné předvídat, kde udeří příště. Je to román se sympatickou hlavní hrdinkou, která bude možná mnohým čtenářkám bližší než akurátní Rhyme a jejíž soukromí opět poznáme o něco blíž. Zapadákov je navíc obohacen souběžnou linií, která přinese na konci zvrat hodný autorova jména. Přidejte atraktivní lokalitu kalifornského pobřeží, autorův cit pro vykreslení jak jednotlivých postav, tak atmosféry příběhu, a vyjde Vám kniha, která by neměla nikam zapadnout.

 

Originální titul: The Solitude Creek (2015)
Vydáno: Hodder & Stoughton, Londýn (2015)
Vydání v České republice: Domino (2015)
Přeložil: Dalibor Míček (2015)
592 stran

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA