Je štědrý večer, všechno utichá a nad město se pozvolna snáší sníh. A ve tmě zabíjí vrah v plynové masce… Šestý případ Eriky Fosterové.
Marissa Lewisová pracuje v Londýně jako tanečnice burlesky. Na štědrý večer se vrací domů na předměstí nočním vlakem. U domu ji přepadne útočník v plynové masce a podřízne jí hrdlo…
Případu se ujímá detektiv šéfinspektor Erika Fosterová, kterou zaujme brutalita útoku. Vyšetřování ji rozhodně příliš neulehčí fakt, že Marissa byla prvotřídní mrcha, která ráda sváděla ženaté muže z okolí a každého jen využívala. Přesto ale několik hodin týdně pomáhala v domácnosti starší ženě a její nejlepší kamarádka o ní nemohla říci nic špatného. Kolik tváří vlastně měla oběť?
Erika se svou kolegyní Mossovou brzy narazí na podezřelého mladíka ze sousedství, který Marrisu už dříve několikrát tajně fotografoval a možná ji vyfotil i v onen večer smrti. Jenže mladík klade odpor a je zatčen. Později spáchá v cele sebevraždu. Ukazuje se, že byl kýmsi zneužíván a že mu bylo vyhrožováno. Dohnal ho k sebevraždě strach?
Když se dnes nějaké vydavatelství pustí na poměrně obsazené pole detektivního žánru, může to být celkem riskantní krok. Zdálo by se, že všichni dobří autoři už jsou rozebráni a jejich vydavatelé slaví úspěch s každým vydaným titulem. Když se před pěti lety pokusilo proniknout na toto území nakladatelství Grada, sice tolik neriskovalo, neboť v té době už dlouho patřilo ke špičce v odborné literatuře, ale přesto se pojistilo sázkou na slibné autory.
Jedním z nich byl Robert Bryndza, britský autor, který vděčí za své slovenské příjmení svému manželovi Jánovi, se kterým trvale žije na Slovensku. Svůj první titul Dívka v ledu napsal Bryndza dva roky po vstupu Grady na pole detektivek a slavil s ním velký úspěch. Často se stává, že autoři už na úspěch svého debutu nenaváží, ale to rozhodně není Robertův případ. Jeho další romány měly, co se hodnocení týče, dokonce stoupající tendenci. Například hodnocení jednotlivých titulů od čtenářů na Databázi knih zatím nekleslo pod 85 %.
Nyní přichází Bryndza s již šestým případem své hlavní hrdinky, vysoké a štíhlé vyšetřovatelky (původem ze Slovenska) Eriky Fosterové. Do práce zapálené a houževnaté ženy, která má na krku čtyřicítku a nikdy to neměla v životě lehké, zvlášť když při neúspěšné razii přišla o manžela, kterého velmi milovala. Smutek utápí v práci a na ostatní život buď nemá čas nebo v něm má smůlu. V prvních případech se chovala trochu jako neřízená střela, teď už je poněkud klidnější. Navázat nějaký citový vztah se jí však stále nedaří. Krátká aférka s kolegou Petersonem už definitivně skončila, stejně jako podivný vztah s dřívějším nadřízeným (a ženatým) kolegou Marshem.
Nový příběh těsně navazuje na uzavření předchozího Eričina případu (Chladnokrevně). Bryndza tentokrát sází zejména v úvodu na klasické thrillerové „rekvizity“ jako je strach z tmavých prostor a neznámých zvuků. Román tentokrát obohacuje výběrem obětí, protože jimi nejsou jen mladé ženy. Pachatel v masce totiž nejen vraždí, ale některé oběti „jen“ sexuálně obtěžuje, jiné zase zneužije, přičemž si nevybírá pouze ženy, ale tentokrát i muže. K dobru přičítám autorovi i to, že tentokrát nebude útočník obligátně ohrožovat Eriku – která se jednu chvíli trochu stáhne do pozadí –, ale vybere si někoho jiného.
V průběhu přehledného a zbytečně nekomplikovaného děje si s námi autor několikrát pohraje, když se ani nesnaží nenápadně zakrýt podsouvání možných pachatelů různými narážkami. Zkušení čtenáři na to samozřejmě neskočí, přesto na závěr nepřijdou o nějaké to překvapení. Leccos se sice dá vytušit, na druhou stranu některé odhalení osciluje mezi nevěrohodností a přitažením za vlasy. Což je ale asi jediná vada na kráse.
Smrtící tajnosti se spíše vracejí ke klasické detektivce, kdy pachatel není znám tak brzy, jako v některých předcházejících případech. Sice párkrát nahlédneme do jeho mysli, jako tomu bylo i dříve, dojde také na autorovo oblíbené vykreslování třídních rozdílů, ale ne v takové míře jako dříve. Tento posun je poměrně sympatický. Když k tomu ještě přidáme fakt, že má Bryndza stále co vyprávět a že to hlavně stále umí vyprávět, nemůžeme se divit vysokému hodnocení, ze kterého jistě nesleví ani tento titul.
Originální titul: Deadly Secrets (2018)
Vydáno: Bookouture (2018)
Vydání v České republice: Grada Publishing, a. s. (2019)
Přeložila: Kateřina Elisová (2019)
384 stran