V létě roku 2059 dostává reportérka Kanálu 75, Nadine Furstová, fotografie mladé, půvabné dívky v umělecké póze, jenže žena je zachycena v okamžiku smrti. Případu se ujímá poručík Eva Dallasová, která právě zjistila, že její „milovaný“ prkenný majordomus Summerset po pádu ze schodů musí odsunout svou třítýdenní dovolenou. Velmi brzo dochází k dalším vraždám, jejichž oběti jsou krásní, mladí a nevinní lidé. Hon za pachatelem, který si ve své vyšinutosti připadá jako umělec nacházející v lidských očích světlo je dravější a smutnější už i proto, že oběti jsou tak nevinné a zdravé.
Velkou část příběhu tvoří osobní „případ“ Roarka, který zjišťuje, že jeho matkou byla jiná žena než ta, kterou on za matku považoval. Vydává se pátrat po svém původu do Irska. Celé tohle zjištění ho velmi rozpoltí, takže se trochu naruší krásný vztah, který má s Evou. Napětí oslabuje soustředění Dallasové v pátrání, které se tentokrát odehrává v prostředí okolo fotografií.
Eva je velmi zvláštním typem člověka. Velmi razantní, přímá, občas s trochu nevybíravým slovníkem, s drsnějším chováním ne nepodobným tomu mužskému. Ač by se kolikrát ráda uchýlila k „rychlejším“ a někdy i účinnějším praktikám, snaží se chovat podle pravidel, která její práce vyžaduje. Sympatický a trochu neobvyklý je její vztah s Roarkem, přičemž tentokrát bude zapotřebí velké podpory a pochopení Evy. Na konci příběhu se ale nenechá zahanbit ani Roarke.
Co dodat. Tahle kniha je příjemná a čtivá stejně tak jako všechny romány, jak je znají čtenářky romantických knih, které píše autorka pod jiným pseudonymem: Nora Robertsová. Přestože se jedná o detektivku, romantika tu hraje velmi podstatnou roli. V průběhu čtení jsem zjistila, že mně až tak moc vlastně nezajímá, kdo je vrahem, ale mé oči hltaly vtipné a ironické škorpení mezi Evou a její asistentkou nebo na drsnější slovní kopanou mezi Evou a Summersetem.
Sci-fi právě není mou oblíbenou literaturou, ale v této knize je budoucnost podána vcelku přijatelně. Žádné přetechnizování, fůra robotů, ale spíše několik užitečných věciček, které by se sem tam člověku také hodily. No vlastně ani Eva nebyla z androidů příliš nadšená.
Originál: Portrait in Death, Berkley Books, 2003
Překlad: Ondřej Frühbauer
Columbus, 2008