Měla svést kamarádce manžela, ale zamilovala se do něj. On však netuší, že se stal součásti předem promyšlené hry. Svižná detektivka „kdo z koho“ s prvky černého humoru.
Práce soukromého detektiva většinou končí v okamžiku, kdy odevzdá klientovi dostatek usvědčujícího materiálu. Může se jednat o fotky či zvukové záznamy partnerovy nevěry nebo třeba písemné důkazy o podvodech ve firmě. Někdy se ale stane, že zakázka skončí prostě proto, že klient zemře. Horší je, když už nestihne zaplatit… Tohle přesně se stalo Antonínu Velebovi. Po letech služeb jeho klientka uvízla v luxusním výtahu svého vlastního domu a při následném požáru strojovny se udusila kouřovými zplodinami. Její manžel, objekt sledování, se zabil o dva dny dříve při autonehodě. Policie soudí, že je tady trochu moc podivných náhod najednou, a tak pan Veleba, kromě toho, že přišel o poslední splátku, ještě policii „poctěn“ policejním vyšetřováním.
Romana Balcarová kdysi zdědila krásnou velkou vilu a k tomu se provdala za sympatického kluka. Kdysi to možná bylo i hezké a šťastné manželství. Rodinnou pohodu po čase vystřídalo zklamání, nuda a později nenávist. Pak už byl Vráťa šťastný, jen když Romana odjela na wellness víkend a on se mohl doma dívat na fotbal a kuchtit si své oblíbené a nezdravé pokrmy. Kromě toho mu dělala radost už jen práce šéfa autoservisu (který ovšem patřil Romaně) a pravidelné návštěvy posilovny, kde se jednoho dne seznámil se sympatickou Ivonou. Tak však svým způsobem také patřila Romaně, což ale Vráťa nevěděl.
Znuděná a líná Romana totiž stále více hledala útěchu v alkoholu a jednoho dne ji také našla, přičemž ji napadlo, proč už Vráťu vlastně dávno nevykopla. Aby se však nemusela dělit, musel by být rozvod jeho vinou. K tomu je potřeba někoho, kdo by manžela svedl, a soukromého detektiva, který to všechno zdokumentuje. Ivana, spolužačka a kamarádka z dětství, by mohla být tou pravou, která by manžela svedla. Z ovdovělé matky dvou dětí z Opavy se stává atraktivní žena z Prahy, z Ivany se stává Ivona a plán „jak se zbavit manžela“ může začít. Tušíte, že se „volavka“ do Vráti zamiluje? Tušíte správně… Z úvodu knihy už ale víme, že se něco zvrtlo…
Podobně jako v nedávno recenzovaném románu Osm od Radky Třeštíkové, se i tady hned v úvodu dozvídáme, co se stalo s hlavními postavami, respektive jaká tragická událost se stala. Posléze se vracíme do období „předtím“, abychom sledovali, jak, a hlavně proč k ní došlo.
Dvojice autorů Martina Frühaufová a Daniel Weber je kromě této knihy podepsána pouze pod dobrodružným románem Hledání bodu G, což je taková lehce erotická „road movie o nacházení a ztrácení“. Genderově smíšená dvojice autorů přináší i smíšený styl vyprávění příběhu, který čtenáři předkládají z perspektivy několika hlavních postav – Romany, Vráti, Ivany/Ivony a detektiva. Některé pasáže či kapitoly jsou psány velmi jednoduchým a přímočarým stylem, což ale můžeme brát tak, že to koresponduje s postavou, jejímž pohledem právě děj sledujeme. Zejména u sympaticky nekomplikovaného Vráti je to dokonce na místě. Děj občas ještě spojují krátké kapitoly, které jsou psány ve třetí osobě s téměř až reportážním odstupem a slouží především jako přemostění děje.
U spolupráce ženské autorky s mužským kolegou bychom mohli čekat vyrovnaný souboj pohledů dvou hlavních postav na tutéž situaci. Čtenářky by tak mohly najít pro Romanu pochopení, zatímco mužští čtenáři by zcela rozuměli Vráťovi. Nicméně tady se to tak zcela neděje. Romana je velmi rychle vykreslená jako zákeřná a snobská domácí panička, takže je jasné, na čí stranu se autoři od začátku přiklánějí. Nakonec se zdá být jedinou normální postavou Ivana, která se ocitá mezi dvěma mlýnskými kameny. Na jedné straně je její dávná kamarádka Romana, která ji s pomocí nemalých investic do kosmetiky a oblečení přetvořila z domácí „puťky“ v atraktivní ženu, i když ze zištných důvodů. Na druhé straně je Romanin manžel Vráťa, dobře vypadající sportovní typ v nejlepších letech, který Ivaně nijak neublížil a kterému ona chtíc nechtíc stále více podléhá.
Není to samozřejmě nijak originální zápletka a Smrt ve zlaté kleci není pouhá detektivka. Pokud bychom ji chtěli označit filmovým žargonem, dalo by se také říci, že jde o takovou černou detektivní tragikomedii. Lehce připomíná proslulou Válku Roseových (která je tu také zmíněná), našli bychom tady i romantické prvky. V závěru lehce probleskují některé otázky ohledně míry viny, smyslu úporného snažení a jak už to v detektivkách mnohdy bývá, zamyšlení nad tím, kolik stojí taková „vstupenka“ do světa bohatých.
I když nejde o čistý detektivní žánr, má v něm určitě příběh dvojice Frühaufová/Weber své místo. Už jen pro ten krásně čistý a přímočarý styl vyprávění, nekomplikovaný, a přesto ne zcela odhadnutelný děj vyprávěný zábavnou formou a optikou několika postav. Není to příliš dlouhý román, takže máte-li náladu na lehce bizarní, a přesto místy i poměrně milý příběh, je Smrt ve zlaté kleci volbou na jedno či dvě jarní odpoledne, se kterou neuděláte chybu.
Text: Martina Frühaufová a Daniel Weber (2017)
Vydáno: Nakladatelství XYZ (2017)
192 stran