Epizoda Smrt v oblacích ze seriálu Hercule Poirot v hlavní roli s Davidem Suchetem byla v Česku — jakožto jedna z dříve natočených — uvedena mnohokrát, zato původní knižní předloha vyšla česky teprve podruhé. V knize jsou některé detaily jinak, pasáže a postavy navíc. Postoj, že člověk zná vraha z televize a příběh číst nemusí, je lepší opustit.
Už první kapitola začíná v letadle, nedlouho předtím než na palubě spoje z Paříže do Londýna dochází k vraždě. Je tu krátce nahlíženo do myslí vybraných postav, které jsou ve svízelných situacích („To je pekelný malér — pekelný malér.“), nad něčím váhají („Tohle je rozhodující chvíle v mém životě“) či třeba jen pozorují jiné cestující a případně o nich uvažují („Mizerná děvka, nic jiného není.“). Už v úvodní kapitole se tak povedlo stručné představení postav a letmé naznačení případných motivů.
Vražda, která je objevena před přistáním, byla zřejmě spáchána neobvyklým způsobem: jedem otráveným šípem, který byl vystřelen z indiánské foukačky. Mezi cestujícími je náhodně přítomen také soukromý detektiv Hercule Poirot (Christie mimochodem nepodává ani vysvětlení v duchu toho, že shodou okolností zrovna letěl z dovolené). Foukačka je objevena u Poirotova sedadla, takže podezření poroty následně padne i na něj.
Obětí je známá francouzská lichvářka madame Giselle. Je tedy pachatelem někdo z cestujících, jenž jí dlužil peníze a ona jej mohla nějak kompromitovat? Včetně dvou stevardů přichází (bez Poirota) v úvahu devět možných vrahů. Vraždil podivínský spisovatel detektivek? Francouzští archeologové, otec a syn? Zhýčkaná lady Horburyová, která měla dluhy a byla viděna s milencem-hercem? Nebo někdo další?
Kromě detektivna obsahuje Smrt v oblacích rovněž romantickou linku, která zahrnuje další z cestujících. Kolem Jane (v seriálu letušky, v knize kadeřnice) se začíná pohybovat zubař Norman, ale zaujala i francouzského architekta Jeana Duponta. Jako v některých dalších titulech ideální příležitost pro takříkajíc dohazovačské Poirotovy schopnosti.
Celá kniha je vyprávěna ve třetí osobě, ale ne vždy je ději přítomen i Poirot. Ten řeší vraždu z pozice soukromého detektiva, na nějž padlo podezření z vraždy — tento komický moment je zmiňován obzvlášť v začátcích, pak už zkrátka Poirot „jen“ pátrá: společně s londýnským inspektorem Jappem i francouzským policistou Fournierem. Avšak vyšetřuje i sám, náhle se například zjeví jako návštěvník v panském sídle na konci jedné kapitoly, do případu zapojuje Jane a Normana, kteří zas sami spekulují nad případem. Jako další příklad návštěva u lékaře na Harley Street, který byl rovněž v letadle, jíž se účastní jen inspektor Japp. Vyšetřování tak nestojí jen na Poirotovi, ale i dalších, kteří mají snahu případ vyřešit — nebo alespoň o vraždě hovořit.
Každý po svém, díky čemuž není kniha jednotvárná, jako kdyby všechny výslechy a zjištění činil Poirot. Několikrát v příběhu klade zdánlivě divné otázky, přesně v tom duchu, aby se čtenář společně s postavami divil, ale vše bylo vysvětleno v závěru.
Určitá finta ve způsobu spáchání vraždy je nápaditá, byť není ojedinělá. Christie ji použila i jinde, jak ona umí variovat jeden nápad vícekrát, aniž by se to hned poznalo, a předtím ještě někdo jiný, to ostřílený čtenář detektivek zřejmě pozná. Obratu o lehkém a čtivém stylu Agathy Christie se nelze vyhnout ani tentokrát. Dovolenou nebo cestu letadlem tenhle příběh zkrátka nezkazí.
Originál: Death in the Clouds (1935)
Překlad: Eva Ruxová
Knižní klub, Praha 2013
216 stran
www.bux.cz