Jedna mrtvá, tucet podezřelých. Je vůbec někdo, komu oběť nevadila? Čtivě napsaná detektivka z Ostravy.
Ostrava, páteční jarní odpoledne, 14 hodin 20 minut. V takový čas je už řada lidí dávno doma, s perspektivou dvou volných dnů před sebou. Ti, co jsou ještě v práci, už v myšlenkách spřádají plány na víkend. V takový čas by nikdo neměl umírat…
Irena Mausnerová má ráda svůj luxusní byt. Irena Mausnerová má ráda obdiv přátel, kolegyň a hlavně studentů na škole, na které na částečný úvazek učí. Irena Mausnerová má ráda především sama sebe. Irenu nemá rád nikdo. Přítelkyně, kterým přebrala partnery. Kolegyně, které uráží. Řada milenců, které po použití prostě zahodila. A nakonec její o dvacet let starší manžel, jehož největší životní chybou bylo, že jí kdysi podlehl. Tohle páteční odpoledne ale všechno změní. Tohle odpoledne najde svou šestatřicetiletou manželku uškrcenou doma ve své posteli…
Existuje řada detektivních titulů, u kterých dlouho nevíme, jak je název myšlen. Pak se občas najde detektivka, jejíž název naopak napovídá mnoho, a ze kterého můžeme tím pádem usuzovat, kam se bude děj hned od začátku ubírat. Detektivka opavské rodačky Evy Tvrdé (narozena 1963) je přesně tím příkladem. Můžeme čekat spoustu podezřelých, což nám signalizuje, abychom zapnuli pozornost hned v úvodu. Autorka nám během úvodních kapitol představí kromě Ireny a jejího manžela hned dvanáct (!) dalších postav, které v příběhu sehrají významné role. V krátkých sekvencích, které ze všeho nejvíce připomínají pozastavené video, se dozvídáme, co dělaly okolo oněch inkriminovaných 14:20.
Autorka byla až dosud známá spíše svým zaměřením na novodobou historii slezského kraje. Její nejznámější tituly Dědictví, Třešňovou alejí a Okna do pokoje vyšly v roce 2011 jako Slezská trilogie. O čtyři roky později vyšlo pokračování Dědictví s názvem Pandořina skříňka. Je autorkou řady dalších knih, z nichž Nenápadný půvab Slezska a Dědictví se dočkaly také polské verze. Kniha Mrtvou neměl nikdo rád je její první detektivkou a stejně jako předcházející tituly je vydala ve vlastním nakladatelství Littera Silesia.
Hlavní hrdinkou detektivního debutu je padesátiletá policejní vyšetřovatelka Nina Svobodová. Osaměle žijící žena už odpracovala v ostravské kriminálce řadu let a nyní stojí před dilematem, má-li opustit své milované město a přejít do Prahy na vyšší post, nebo zdali zůstat a uzavřít si tak s největší pravděpodobností kariérní postup.
Na této knize jsou sympatické dvě věci. Tou první je, že jde o čistou detektivku, bez dalších přísad. Karty jsou rozdány brzy po úvodu, takže se věnujeme klasickým otázkám, kdo kde byl, co dělal a jaký měl motiv Irenu zabít. Eva Tvrdá píše příjemně čistě, bez zbytečných okolků, zdržujících retrospektiv a psychologických rozborů. Děj se zastaví jen na dvou místech – zhruba uprostřed a na konci, kde se opět podobným stylem jako na začátku dostáváme do myšlení jednotlivých postav. O čem přesně v daném okamžiku uvažují a co cítí.
Tím druhým plusem je efektivní využití genia loci. V Ostravě se přece jen mnoho knih neodehrává, a autorka se prostřednictvím především Niny z lásky k tomuto městu vyznává. I přesto, že si je vědoma řady jeho nedostatků (ale které město je nemá), tak v něm dokáže najít to nejpozitivnější. Někdy tak sugestivně, že díky tomu a díky umístění děje na autentická místa by se tam člověk hned vypravil. Mimochodem autorka vzhledově přirovnává Irenu ke skutečné obří malbě Madona Ostravica, namalované na fasádě bývalého obchodního domu.
To, že oběť byla s prominutím „prvotřídní mrcha“, může trochu vzbuzovat obavy, zdali se v tom zástupu podezřelých vyznáme. Autorka však většinu klíčových postav vykreslila dostatečně do hloubky, takže nemáme problém uvědomit si, o koho jde, když se k němu v ději zase vrátíme (Alena-cyklistka, Dita-manažerka, Radim-metrosexuál atd.). Horší je, že už před námi neodkryje mnoho stop, takže vlastně nemáme moc z čeho usuzovat, kdo bude pachatel. Nakonec je nám to víceméně i jedno, protože oběť nevzbuzuje ani špetku lítosti.
Mrtvou neměl nikdo rád je i přes množství postav čtivou oddechovou četbou se sympatickým vztahem k městu, kde se odehrává. Má uvěřitelnou hlavní postavu, lehce erotický nádech a příběh, který díky svižnému tempu poměrně rychle uteče. Rozhodně je to příjemná detektivní exkurze do jarní Ostravy.
Text: Eva Tvrdá (2017)
Vydáno: Littera Silesia (2017)
176 stran