Historicko-hysterický, existenciálně-politický horor Lord Mord, jak ho označil sám autor, Miloš Urban, se odehrává na konci 19. století v Praze. Ačkoliv je román zasazen do historických kulis, řada situací a problémů se podobá dnešku. Snahy o zachování starého kouzla Prahy, boje s modernou, setkáme se i s jakýmsi radním Richterem…
Celý příběh vypráví mladý šlechtic Karel Adam, hrabě Arco, který se pouze poflakuje po městě, občas se věnuje návštěvám nevěstinců, občas šermu (velmi zajímavé pasáže, které nenudí ani ty, kterým tento sport nic neříká). Zámek Stránov, chátrající rodové venkovské panství právě nepatří mezi místa, kde by mladý hrabě rád trávil čas. Co si ho ale získá, je boj za zachování staré Prahy. Asanaci Josefova pomáhá bránit koupí domu V Pavlači, který si ho na první pohled získá a odkud se nehodlá vystěhovat. Pražská radnice v čele s úplatnými a všehoschopnými pány Bürgerem a Meisterem však hodlá provést násilné srovnání domů se zemí a vybudování nových, moderních ulic za každou cenu. Do Prahy přijíždí Mani, Adamův šlechtický bratránek, a přitom značně odlišný typ člověka. S přítelem Solim se Arco snaží bojovat za záchranu milovaných ulic.
Na těžkou nemoc dýchacích cest, která hraběti ničí život, jak se zdá existuje heroický lék jakéhosi doktora Hofmana, bývalého vědce z Bayerových závodů. Zázračná pilulka zvaná hydrochlor, jejíž návykovost je značně nebezpečná, v rozumné míře však pomáhá na zklidnění kašle a souchotin, poslouží hraběti i jako obchodní artikl v době finanční nouze. Mezi lidmi kolují zvěsti o neobvykle krásné židovské dívce, která nedávno přijela do Prahy. Další výzva, kterou musí Arco vyslyšet.
Detektivní zápletka na celé knize není nejpodstatnější, ale příběh spíše doplňuje a vyřeší se jak jinak než v samém závěru. Zdá se, že příběh o starém židovském strašidle zvaném Kleinfleisch neboli Masíčku není pouhým výmyslem k zastrašení dětí, jak ho zná Arco z dětství. Bestii s velkým kloboukem a bez tváře, s nožem v ruce jsou připisovány vraždy prostitutek v židovském ghettu. Masíčko vyvolává mezi lidmi paniku, všichni o něm vzrušeně mluví, jen hrabě Arco je pravděpodobně jediným, kdo občas tohoto tvora zahlédne. Celý příběh šlechtice fascinuje a snaží se zjistit, co se za tímto přízrakem skrývá.
Konflikty mezi Čechy a Němci, snaha o používání českého jazyka na úřadech, konspirace proti rakouskému dvoru, Vilém Mrštík a jeho manifest Bestia triumphans o ochraně památek jsou některé z historických skutečností, které dodávají příběhu punc autentičnosti, přestože se autor na začátku knihy dušuje, že postavy, zdejší Praha i historie jsou smyšlené.
Špinavé, zničené ulice plné krys, se starými domy v Josefově stejně jako jejich likvidace pomocí bagrů jsou velmi sugestivně vylíčeny, že se celý příběh krásně v mysli odvíjí jako film. Kniha přetéká výbornou staropražskou atmosférou, která rozhodně nebyla idylická, spíše melancholická, destruktivní, přesto člověka magicky přitahuje. Barvité vyprávění v duchu té nejlepší tradice je přizpůsobeno tehdejší mluvě a nevyznívá přitom nijak křečovitě. Knížka možná není tak hororově mrazivá jako Sedmikostelí, kterému se v určitých ohledech podobá. Ale snad to ani nemá Lord Mord zapotřebí.
Grafika, ilustrace a sazba byla svěřena do rukou Pavla Růta. Skvěle doplnil vyprávění Miloše Urbana. Málokterá kniha vytváří takto úžasný celek. Knihy většinou hltám, ale u téhle jsem pečlivě lapala po každém slovu a užívala si magického znázornění staré Prahy. Lord Mord je pro mne knihou roku.
Vydalo nakladatelství Argo, 2008
Grafická úprava a ilustrace: Pavel Růt
361 stran