Harry Bosch vyšetřuje dvacet let starou vraždu dánské novinářky. Zločin se odehrál během nepokojů v Los Angeles v roce 1992. Zárodek rasové bouře i příběh reportérky však vznikly již o rok dříve.
V roce 1992 vypukla v Los Angeles vlna rasových nepokojů, která si vyžádala podle CNN 55 mrtvých a 2 tisíce raněných. Příčinou byla rok stará událost, kdy policie zastavila po divoké automobilové honičce černocha Rodneyho Kinga. Čtveřice policistů ho vytáhla ven z vozu a brutálně zbila. Celý incident natočil potají svědek na videokameru, záznam pak poskytl televizi, takže se zakrátko o této události vědělo nejen po celých Spojených státech, ale i po celém světě. Amerika byla tehdy velmi pobouřena.
O rok později si čtveřice policistů vyslechla na sklonku dubna osvobozující rozsudek. Ten se stal roznětkou vlny násilí, rozpoutaného černošským obyvatelstvem. Došlo i na rabování, žhářství, obyvatelé černé pleti napadali kromě bělochů i příslušníky dalších ras.
Do této horké a neklidné doby nás zavádí prolog už šestnácté (česky vydané) knihy ze série s detektivem Harrym Boschem. Hlavního hrdinu zastihneme právě ve chvíli, kdy se ještě se svým parťákem a dvoučlennou ozbrojenou hlídkou snaží o alespoň základní vyšetřování vražd, které přibývají jako houby po dešti. Nemají mnoho času, mohou udělat pouze nejnutnější zajištění místa činu a případných důkazů, rychlé zdokumentování a poté již musí ujíždět k dalšímu nálezu těla.
V jedné zapadlé uličce se najde tělo mladé dánské novinářky Anneke Jespersonové. Jak se zdá, byla chladnokrevně zastřelena. Ale co dělala sama na tak nebezpečném místě? Harryho povinnosti volají dále, a tak může v dané chvíli říci mrtvému tělo pouze „Je mi to líto“.
O dvacet let později pracuje Harry Bosch na oddělení nevyřešených kriminálních případů, které za pomocí nové techniky prozkoumává staré důkazy, zdali by nepřinesly nějaké poznatky, jež by mohly ukazovat po letech na pachatele. Právě dělá na případu dánské novinářky. Podaří se mu vystopovat pistoli, kterou byla Anneke zavražděna. S pomocí pečlivého mapování pohybu této zbraně doufá, že se mu podaří na něco přijít, i když to stále vypadá beznadějně. Neulehčují mu to ani jeho nadřízení, pro které je vyšetřování tohoto případu jen mrhání časem, ani oddělení vnitřního vyšetřování, které někdo na Harryho poštval. Svědomitý a pečlivý detektiv si však stojí na svém.
Po čase se mu přece jen podaří objevit tenkou nit, která vede až k operaci Pouštní bouře v roce 1991. Harry je nucen si vzít dovolenou a začít pátrat na vlastní pěst…
Když čtete Michaela Connellyho, musí se vám v hlavě objevit otázka, proč máte vlastně tohoto spisovatele rádi. Sympatické je, že na to nemusí být jednoduchá odpověď. Není to proto, že by jeho příběhy byly strhující hned od prvního odstavce, ani proto, že by tam byla důmyslná zápletka, jejíž rozuzlení by vám vyrazilo knihu nebo čtečku z ruky. Je to nejspíš Harrym Boschem. Tomuhle staromilsky založenému detektivovi, který žije sám se svou pubertální dcerou, poslouchá jazz starých mistrů a má vrozenou nedůvěru k elektronice, prostě musíte přijít na chuť.
Pak také musíte mít rádi „policejní romány“. Pokud ano, za odměnu se dozvíte, jak se evidovaly výslechy dříve a nyní, jaký je postup v té či oné situaci, jak to chodí na policejních odděleních atd. Navyknete si na klidný rytmus knihy, kdy se pomalu, ale jistě posouváte krůček po krůčku k odmotání onoho pomyslného klubka záhady. Možná právě to je nejsilnějším magnetem pro Connellyho čtenáře.
Dokonalá znalost prostředí a lidských charakterů. Americký spisovatel, který se netají mimo jiní obdivem k představitelům drsné školy, zejména Raymondu Chandlerovi (společensko-kritické prvky jsou markantní), vás nezahltí spoustou postav, mezi kterými se ztratíte, ani se nebude snažit udržet svoji pozornost několika paralelními jevy. Ne, vaše pozornost bude soustředěna na úkol, který máte s Harrym vyřešit.
Pak přijde zlom, ve kterém každý správný policista „ucítí krev“ a vy druhý den možná pocítíte nedostatek spánku, protože právě teď se příběh rozjel a vy v tom nechcete nechat Bosche samotného. Přesně to vystihuje následující odstavec:
U každého vyšetřování nastane chvíle, kdy věci začnou zapadat do sebe a kdy se ohnisko případu vyjeví a rozpálí doběla. Pro Bosche tato chvíle právě nastala. Věděl, co je třeba udělat a kam je třeba se vydat.
Str. 203
Černá skřínka se odehrává zhruba rok po předchozím Pádu. Setkáme se v něm tedy opět se sympatickou Harryho dcerou Maddie a doktorkou Hannah Stoneovou, se kterou se Harry v přecházející knize sblížil. Nutno podotknout, že se jejich vztah nijak dál nerozvíjí, naopak Boschův zájem o jejího syna, který si odpykává trest ve vězení, mu zkomplikuje život.
Na konci Pádu se řešil Harryho možný odchod do důchodu. Ve své recenzi na tuto knihu jsem vyjádřil naději, že si to ještě Bosch na nějakou dobu rozmyslí a že se s ním budeme moci setkávat i nadále. Tento názor mám i po přečtení Černé skříňky. Podle oficiálních stránek autora se navíc již pracuje na nové knize s názvem The Gods of Guilt. Ačkoliv je zařazena do série Harry Bosch, bude hlavním hrdinou jiná Connellyho oblíbená postava, a to advokát Mike Haller. Ale nepůjde o chybu – v některých dřívějších titulech (například Rozsudek ráže 9, Zrušený rozsudek) se již obě hlavní postavy potkaly.
A pokud byste ještě měli Harryho Bosche málo, tak na zmíněných oficiálních stránkách můžete najít článek o chystané filmové adaptaci. Dvouhodinové pilotní drama na motivy románů z této série ponese stručný název Bosch. V titulní roli se představí Titus Welliver (jedna z klíčových postav závěrečné řady seriálu Ztraceni).
Černá skříňka nám tedy na počátku ukazuje detektiva Bosche v roce 1992. Právě v tomto roce kriminalista poprvé ucítil vůni knižního papíru. Michael Connelly si tak může se svou literární postavou připít ke dvacetiletému výročí této série. Třeba Harryho oblíbenou značkou piva Fat Tire. I vy můžete výročí oslavit. Nejlépe s touto knihou v ruce, se sklenkou vašeho oblíbeného moku někde na stolku a příjemnou jazzovou hudbou ve vašem přehrávači. Tak Harry, ať slouží!
Originální titul: The Black Box (2012)
Vydáno: Little, Brown and Company, New York (2012)
Přeložil: Jiří Kobělka (2013)
Vydání v České republice: Domino, Ostrava 2013
www.dominoknihy.cz
336 stran