Černým humorem šmrncnutý román o smrti na ostrově Guadeloupe a jak těžké je napsat o tom knihu…
Nepříliš úspěšný spisovatel dostane speciální zakázku – má napsat román z prostředí exotického karibského ostrova, kterým by pomohl cestovnímu ruchu (a jedné švédské cestovce). Nabídka je to tak šílená a velkorysá, že nejde odmítnout…
Už od letiště se postupně seznamujeme s dalšími členy výletu a jejich mikropříběhy, a některé z osazenstva byste rovnou vyhodili z letadla. Připomene vám to Účastníky zájezdu, nesourodou partu, která v cizím prostředí ukazuje „to nejlepší“. Akorát že po švédsku. Hodíte skupinu zasmušilých, zakomplexovaných Švédů na dva týdny na Guadeloupe a co se stane? Budou ještě zasmušilejší a vystresovanější, otevřou se staré rány nebo zjistí, že dva týdny bez možnosti úniku před tchýní je prostě trochu moc… A pak začnou umírat lidi. Nešťastná úmrtí, vskutku. Ale že se jich na jeden turnus sešlo tolik najednou?
Spisovatel C. G. je pesimistický bručoun a vytřískat nějaká pozitiva v prozářeném Karibiku je pro něj nadlidský úkol. Se svým flegmatickým přístupem se dostává do naprosto obskurních situací, a kdyby se ty trapasy netýkaly přímo jeho, konečně by měl látku na příběh. Nebo že by se odehrávala jemu pod nosem a on ji neviděl?
Drtivou většinu knihy se příběh zdá být sondou do duší smutných Skandinávců a vysvětluje, proč je na Severu tolik sebevražd – mají to tam prostě asi v povaze. Ale vy čekáte detektivku. Je otázka, jestli se za ni dá tento román považovat – sice tu umírají rekreanti, ale proč a jak zůstává záhadou, nikdo tu nic nevyšetřuje, C. G. spolu se čtenářem jen nestačí zírat. Když je příběh lehce hozený do absurdna jako tady, může se stát cokoli – a taky se cokoli děje. Vy mezitím vyšetřujete sami, hledáte vodítka, a jste schopni vymyslet alespoň pět různých verzí toho, co se na ostrově asi tak nekalého děje. V tomhle směru jste na tom rozhodně lépe než apatický C. G.
Román All inclusive se vymyká běžným severským detektivkám v mnoha směrech – jednak tropickým prostředím, jednak černohumorným laděním, jednak způsobem vyprávění. Vlastně to ani vyprávění není, příběh postupuje vpřed očima různých účastníků a spojuje je C. G. (neschopný napsat ani pohled.) Autor nechává hodně prostoru čtenářově fantazii, nebo spíš paranoii, díky které má to, co nebylo řečeno přímo, mnohem zlověstnější nádech. Čtenář tak má jedinečnou šanci sám se podílet na zápletce a dotvářet ji k vlastní spokojenosti. Každý si holt dovolenou snů představuje jinak…
Originál: All inclusive, 2015
Překlad: Radovan Zítko
Vydal: Garamond, 2016
327 stran