Ach, ty vraždy! prý porazily ve sledovanosti novácké a primácké talentové soutěže vysílané v neděli 24. října 2010. Koláče sledovanost snad lhát nebudou, přesto se nabízí otázka. Tušili snad autor projektu Zdeněk Zelenka a další lidé, když seriál vznikal, s jakým pořadem přijdou konkurenční televize? Říkali si snad tvůrci, že budou točit v první řadě s vědomím nabídnout alternativu k oněm talentovým pořadům, které jsou v diskuzích o seriálu Ach, ty vraždy! diváky kritizovány? Nebylo by na škodu trochu odhlédnout od toho, co nabízela konkurence, ale podívat se, co tedy vlastně nabídla samotná Česká televize.
Nabídla první díl seriálu, který jasně hlásí, že bude mít každou epizodu bude jinou. Stejné titulní postavy bývalé advokátky doktorky Kalendové (v hlavní roli J. Bohdalová) a jejího vnuka policisty Kamila (V. Jílek), stejný – dalo by se říci Bohdalové dvorní – režisér Zdeněk Zelenka.
Všechno detektivky, ale různé – v „… kriminální komedii, v psychologické detektivce, v situační komedii s kriminální zápletkou, ale i v detektivce s hororovými prvky budeme sledovat svéráznou bývalou advokátku Květu Kalendovou, která se svým vnukem, smůlou pronásledovaným kriminalistou Kamilem, bude vyšetřovat nejednu záhadnou vraždu,“ hlásá web České televize. Nápad určitě ne zcela obvyklý, ale ocenitelný, nabídnout nejen různé zápletky, ale i odlišné žánry je rozhodně zajímavý pokus.
Hned v prvních vteřinách během úvodní – a pak i závěrečné znělky – mi přišlo na mysl, že se snad s hudbou inspirovali u Slečny Marplové v podání Geraldine McEwan. Podobně laděná hudba může být samozřejmě neúmyslnou náhodou, ale zároveň se nelze vyhnout myšlence, že advokátka Kalendová má být tak trochu českou slečnou Marplovou, i když jak ukazuje hned první díl, pátračkou o dost akčnější.
V úvodní epizodě pojmenované Zabijáci doktorky Kalendové sledujeme zpackaný policejní zásah, při kterém má být spáchaná nájemná vražda. Opilý bezdomovec (v podání J. Schmitzra), který se na místě náhle vyjeví, se zdá být zpočátku jen bezvýznamným civilem, když náhle začne střílet po autě šéfa českého podsvětí. Při výslechu na policejní stanici pak Kamilovi uteče. I když tento mladík pracuje na oddělení vražd a dalo by se očekávat, že tedy půjde o schopného člověka, už má za sebou pár průšvihů, a tak je tentokrát stanovisko jeho šéfa nejvyššího (F. Němec) rázné: výpověď.
A to už přichází prostor pro Jiřinu Bohdalovou, která ztvárňuje Kamilovu babičku (rodiče tragicky zahynuli před třinácti lety) a která má jako bývalá advokátka navíc své zkušenosti a rozhodne se sama pustit do pátrání. Protože babička hraje v divadle (amatérsky?), nemá problémy s převleky a navlečená jako bezdomovkyně se vydává na smíchovské nádraží, kde se měl bezdomovec – nájemný vrah vyskytovat. A že jednoho bezdomovce hraje Jiří Dvořák, dává odpověď na otázku, kdo ji postupně dovede na stopu.
Už se tu kromě zápletky zločinu začíná rozvíjet i humorné ladění – babička Kalendová je coby bezdomovkyně předvedena s dalšími bezdomvci k svědectví na policii a ve výslechové místnosti je i její vnuk. Pokračuje se ale i v detektivní linii. Kdo koho chtěl vlastně zabít a proč? Kromě nájemného vraha v podání Jiřího Schmitzra je tu i druhý – už zmíněný bezdomovec Vendrejs v Dvořákově podání, který má zavraždit neúspěšného vraha Schmitzra, který je shodou okolností jeho kamarádem. Že se v tom neorientujete? Zorientovat se v tom dělalo potíže i mně.
Navíc se příběh postupně ještě zamotává. Dvakrát dá babička svému vnukovi tip, kde se bezdomovec – nájemný vrah skrývá, ale než tam policie dorazí (v druhém případě dokonce v Německu policie německá), hledaný už je zase jinde. Místo aby Kamil před svými nadřízenými (J. Stěpnička a F. Němec) a kolegou (F. Blažek) konečně zazářil, zdá se jako ještě větší ňouma – a jako nezkušený blbeček může působit i při některých rozhovorech se svou babičkou. Ano, hlavní prostor v seriálu má být pro Jiřinu Bohdalovou, ona je ta bystrá stará dáma, která má všemu nakonec přijít na kloub, detektivka musí mít svá pravidla a nikoho z nás nepřekvapí, že slečna Marplová bude poučovat svého synovce Raymonda Westa a že ona odhalí vraha a policisté budou jen žasnout. Ale i tak myslím, že až takového blbečka z chudáka mladého policajta dělat nemuseli a už radši neřeším otázku, jak se mohl dostat na prestižní pozici u policie.
Otázek ale první epizoda série nabízí víc. Proč není muž, o kterém média píší jako o šéfovi podsvětí, dostatečně hlídán policií, poté co byl spáchán pokus o jeho vraždu (!), a tak se jej v závěru příběhu přece jen podaří zavraždit? Proč si člověk, který si vraždu objednává, najme právě bezdomovce a na vraždu bezdomovce zase bezdomovc)? Navíc pak vychází najevo, že má po ruce minimálně dvě dostatečně mafiánsky vypadající gorily schopné nezákonných činů. Když Jiřina Bohdalová a Josef Dvořák fingují vraždu Jiřího Schmitzra, působí to nevěrohodně, objednavatel ale uvěří. Poté ale německá média rozmáznou nepovedený zásah a článek je ze záhadných důvodů (pobavit „fiktivní diváky“?) ukazován i v českém hudebním pořadu, který sleduje teď už zjevený muž – Jan Hrušínský. Proč právě v hitparádě?! A poslední příklad. Jak může chytrá advokátka o někom, kdo napíše špatně tak jednoduchou frázi jako auf wiedersehen prohlásit, že umí německy? Nebo to měla být dovedně skrytá sžíravá ironie?
Nechci, aby to vypadlo, že první díl (nebo snad dokonce celý seriál) vůbec nestojí za to. Herecké obsazení si zaslouží otřepané slovo hvězdné, kromě zmíněných osobností se tu vyskytuje ještě Petr Kostka jakožto divadelní režisér, Josef Dvořák, který vzplane láskou k Jiřině Bohdalové, vydávající se za bezdomovkyni, působí úsměvně – a úmyslně píši jména herců, protože přece jen – oprostit se od jejich dalších rolí a třeba i výstupů v zábavných pořadech snad v případě Dvořáka a Bohdalové ani nejde. Detektivní zápletka je ale vlastně strašně neoriginální. Jeden mafián si objedná vraha na druhého mafiána a něco se nepovede, hodně originální je sice prostředí bezdomovců, na druhou stranu ale jejich zapojení do zločinu pro mě i hodně neuvěřitelné.
Proč se tedy podívat na první díl? Trochu se pobavit, podívat se na dobré herce, ne moc povedenou detektivku, zanadávat si na filmové stereotypy (nezamknuté auto, podezřelý nechaný bez dozoru, taxíky čekající na nepříliš významném místě, kde se zrovna nachází hrdinka), být překvapen drsnou vraždou Josefa Dvořáka, momentem, nehodícím se do odlehčeného rámce celé epizody.
Nerad bych, aby to vypadalo, že mám něco proti paní Bohdalové. V ní problém není. Komediální a detektivní prvky se v prvním díle na můj vkus nesmíchaly příliš dobře, a aby si člověk příběh užil, tak na něj musí koukat jako na vyloženě oddechovou záležitost a tuhle kombinaci humoru a zločinu přijmout. Já budu pevně doufat, že mě následující čtyři epizody rozčílí podstatně méně než první díl.
Hrají: Jiřina Bohdalová a V. Jílek, J. Schmitzer, J. Dvořák, F. Němec, P. Kostka, J. Hrušínský, F. Blažek, J. Štěpnička a další.
Kamera M. Šec.
Námět, scénář a režie Z. Zelenka
Premiérově uvedeno 24. října 2010 na ČT1.
Foto a informace o seriálu na stránkách České televize.