Zavátá sněhem (Martin Stručovský)

Smrt mladé studentky může mít mnoho motivů a odkrýt řadu špinavostí. Najde bývalý policista vraha dívky, kterou znal odmalička?

Osmnáctiletá Rebeka si přivydělává na brigádě v knihovně, kde pracuje pro jejich rodinného přítele Matěje Mlynáře. Není rozhodně nadšená tím, že se má setkat se svým otcem, propuštěným trestancem, který kdysi přepadl benzínovou pumpu. Otec Petr se snaží s Rebekou smířit, ale dívka to razantně odmítá. Když za ní Petr přijde do knihovny, Rebeka uteče.

Druhý den vzbudí Matěje telefon Rebečiny zoufalé matky Sáry – dcera se nevrátila v noci domů. Je přesvědčená, že jí Petr něco udělal. Matěj je bývalý policista, který později nějaký čas pracoval jako soukromý detektiv. Nyní žije s přítelkyní Pavlou, která u sboru zůstala. Matěj Rebeku zná od dětství, a tak se i přesto, že už u police není, snaží do pátrání zapojit. Zpočátku naráží na odpor svých bývalých kolegů, kteří ale vidí, že je to marné. Když se v lese později najde pod sněhem tělo mrtvé dívky, Matěj se už na nic neohlíží a jde po stopě jako buldok.

Pátrání po motivu vraždy vede do několika směrů. Byl vrahem Petr? Byly příčinou tragédie peníze a drogy, které se našly v Rebečině pokoji? Stojí za vším možný románek s jejím učitelem? Nebo to byla pomsta Petrovi z minulosti, kdy pracoval pro místního mafiána jako řidič? Nebo existuje ještě nějaký další motiv, o kterém dosud vyšetřovatelé nevědí?

Třicetiletý Martin František Stručovský pochází z Jindřichova Hradce, kam také svůj detektivní thriller umístil. Podobně jako jeho hlavní hrdina Matěj pracuje jako knihkupec. S Matějem a policistkou Pavlou Královou se mohli čtenáři setkat už v předcházejícím románu Bez duše, který vyšel před dvěma lety.

Autor svůj druhý příběh začíná celkem slibně. Představuje sympatické klíčové postavy, a ať už jsou sympatické i ty další nebo ne, dialogy většiny z nich zní věrohodně, stejně jako je realisticky popsané jejich chování a smýšlení. O to více později zamrzí, když se hlavní postava změní v typického osamělého mstitele, který jde po vrahovi hlava nehlava. Autor se sice dobře popasoval s motivem běžným v zahraničních titulech, nicméně opravdu mi nepřijde příliš věrohodné, aby se civilista účastnil policejního vyšetřování a prováděl výslechy.

Martin Stručovský dobře vytěžil „své město“, které není zrovna typickou kulisou pro detektivku či krimi thriller. Jak vidno, i v relativně malém a ospalém městě může docházet k mafiánským praktikám, mohou tu kšeftovat dealeři drog, kvete tu lichva, obchod s lidmi i krutost a sadismus toho nejhrubšího zrna. To vše tvoří zajímavý protiklad k městu, které většina z nás zná patrně díky zámku a rybníku Vajgar jen jako turistický cíl (jindřichohradeckým se teď omlouvám, máte ale krásné město, mohu potvrdit z vlastní zkušenosti). Všechny exteriérové scény se odehrávají na reálných a do detailu popsaných místech, takže máte-li Google Steet View, můžete se podívat, jak některé lokality vypadají ve skutečnosti.

Vyprávění se odvíjí až na pár výjimek v první osobě minulého času, takže se můžeme snadněji vcítit do pocitů hlavního hrdiny. A to i přesto, že je to vcelku ranař, který se ničeho moc nebojí, a že je typickou postavou podobných thrillerů. Nicméně autor svého Matěje naštěstí vybavil také dávkou citu a empatie. Díky tomu je hned sympatičtější svou touhou pomoci přátelům a bližním, a to i za cenu ztráty vlastního pohodlí. A také fyzické, a někdy i psychické bolesti. Několikrát slízne pár pořádných ran, ale také jich pár rozdá. S řadou postav má navíc nějaké pouto z minulosti, takže několik příhod popsaných v knize možná odkazuje na nějakou událost z minulosti (předcházející titul jsem nečetl, takže se mohu pouze dohadovat).

Je-li výše popsaný styl románu váš šálek kávy, pak se jistě v dějem nabitém příběhu nudit nebudete. Možná odpustíte autorovi i pár méně pravděpodobných momentů a poněkud méně uvěřitelný závěr. Nicméně v české detektivce jde stále rozhodně o nadprůměr a já bych se klidně do dalšího případu Matěje a Pavly pustil. Ostatně nedávno vyšel třetí díl série s Matějem Mlynářem s názvem V temnotách.

Text: Martin Stručovský (2019)
Vydáno: Motto ve společnosti Albatros Media a. s. (2019)
304 stran