Moderní aljašská divočina už není, co bývala. Teď je to doupě hříchu a zločinu jako kdekoli jinde. A nový šerif Cutter z Floridy si na místní podmínky musí rychle zvyknout…
Aljaška je obrovská a většinu jí tvoří divočina. Jednotka pro chytání uprchlíků se tam má co ohánět. Místní policii přidělává starosti televizní štáb, co tu natáčí show o drsných rybářích. Zmizelo domorodé děvče a na jednom opuštěném ostrově má své utajené „letní sídlo“ mexický drogový boss. To bude drsné uvítání pro nováčka…
Šerif Cutter je zajímavý člověk. Přijel z jihu postarat se o rodinu svého mrtvého bratra, je tu záhadná minulost z nasazení v Afghánistánu… Chtěla jsem se o něm dozvědět víc, pasáže s ním a jeho týmem byly i docela vtipné. Takže mne ty kapitoly s kartelem vlastně dost iritovaly. Postupně se ale podráždění změnilo v děs, když zabijáci začali odstraňovat svědky naprosto nechutným způsobem…
Legrační je, že tu Cutter vlastně nic přímo nevyšetřuje, přijel na Ostrov prince waleského chytit uprchlíka a přitom se nabídl pomoct s pohřešovanou produkční. A najednou je v tom až po uši…
Aljašku jako místo děje znám z detektivek Dany Stabenow. Jejich hlavní hrdinkou je samorostlá drsňačka, odehrávají se uprostřed přírodní rezervace a policie tam hraje jen vedlejší roli. I když jsou už 20 let staré, díky rezervaci máte pocit, že se tam zastavil čas. To u Marca Camerona nehrozí. Jeho příběh ukazuje Aljašku současnou, moderní. Přímo uprostřed Anchorage, hlavního města, a ústřední postavou je šerif v Útvaru pro stíhání uprchlých zločinců. Autor sám je bývalý polda, takže se dost vyžívá v popisu běžného policejního dne – tam je jeho silná stránka. Denní rutinu tady však střídá s těmi strašnými mexickými zabijáky, kteří jako by patřili do úplně jiného příběhu (a jejichž kapitoly jste chtěli mít rychle za sebou). To, že autor nejspíš dost čerpá ze své praxe, vám u těchhle pasáží na náladě nepřidá. Někdy je té autenticity až zbytečně moc…
Vražedné úmysly jsou rozkročené mezi policejní procedurálku a thriller z divoké Aljašky. S Danou Stabenow je spojuje nezkrotná příroda, excentrické figurky místních a prazvláštní lokální jména, jako je Zátoka Kaguk nebo Katchewan. Ale detektivky Stabenowové se nesou v odlehčeném, žoviálním duchu, kterému se tady blíží jen špičkování Cuttera s kolegy. Cameron se vydal cestou drsné upřímnosti, autenticity někoho, kdo ví, o čem píše. Já osobně bych brala míň mafiánů a víc humoru, ale chápu, že někde ten dramatický oblouk nabrat musel. Téměř westernové finále krásně odpovídá povaze šerifa ze staré školy a navnadí čtenáře na další díl – kde by o Cutterovi autor zas ukázal o fous víc. A nechal by divokou Aljašku zas trochu řádit…
Originál: Open Carry, 2019
Překlad: Lucie Frolíková
Vydal: Grada, 2020
324 stran