Knižní hit americké autorky Caroline Kepnes, jehož hlavním hrdinou je šarmantní stalker, mohou nyní diváci sledovat v televizní podobě na Netflixu.
Seznamte se s Joem Goldbergem
Před pěti lety vydala americká autorka Caroline Kepnes knihu Ty s hlavním anti-hrdinou Joem Goldbergem. Na první pohled sympatickým mladým knihkupcem z New Yorku, na druhý pohled skrytým psychopatem a stalkerem. Ale nenechte se mýlit, jakkoliv to může znít na první pohled odpudivě, na druhý pohled si lze tohohle chlapíka svým způsobem oblíbit a někdy mu dokonce dát i zapravdu. Ano, ještě před pár desítkami let v podstatě něco nemyslitelného. Ale už od dob Dextera víme, že leckterá tabu v tomhle směru padla. A jestli si teď myslíte, že je na mě něco divného, když píšu o oblibě a dávání za pravdu, hned vysvětlím proč. Nejprve ale k ději.
Do knihkupectví, kde pracuje Joe Goldberg, přijde jednoho dne sympatická dívka Guinevere, která Joea ihned zaujme. Když dívka, která si říká Beck, odejde, Joe se rozhodne zjistit o ní co nejvíc. Sleduje ji, a když jedné noci opilá ztratí v metru telefon, přebírá Joe kontrolu nad jejím životem. I když se později spolu sblíží, sleduje jí e-maily, příspěvky na sociálních sítích a díky dívčině závislosti na tomhle „moderním moru“ ví o každém jejím kroku. A také se rozhodne likvidovat překážky, které mu stojí v cestě za – podle něj – jejich společným štěstím. A proč nezačít hned u jejího milence nebo její kamarádky Peach, která si ji uzurpuje jen pro sebe…
Každý, kdo se rozhodne napsat knihu s podobným hrdinou, vstupuje na tenký led. Aby se na něm udržel, potřebuje k tomu de facto dvě věci – udělat svého hrdinu natolik okouzlujícím a charismatickým, že mu ty zločiny odpustíme, a (nebo) vykreslit jeho oběti jako ty, kdo si nic jiného nezaslouží. U Dextera to fungovalo, ten se zaměřoval na psychopaty a pedofily, kteří vinou systému nějaký způsobem unikli trestu. Navíc Dexter byl sám o sobě sympatický a jeho vnitřní monology nepostrádaly hodně černý humor.
Tajemství úspěchu knihy
U Caroline a jejího Joea také funguje obojí. Síla knihy tkví především v Joeových sarkastických vnitřních monolozích, úvah a hlášek na téma konzumní společnosti, pokrytectví a fascinací sociálními médii. Samostatnou kapitolou je pak ta část o „výletu na festival Charlese Dickense”. Od textu podobného ražení by člověk čekal spíše mužského autora, takže nelze nesmeknout před Caroline, která se tak dokonale dokázala vžít do mysli nezdravou touhou posedlého mladého muže.
Autorka se dlouho pohybovala v showbyznysu, a tak svou knihu prokládá četnými odkazy na různé filmy, knížky i skladby, díky čemuž má čtenář alespoň trochu se orientující v současné či nedávno minulé popkultuře představu, co přesně má autorka na mysli. Respektive co chce svým přirovnáním ústy hlavních hrdinů vyjádřit. Na druhou stranu popkultuře nic nedaruje a své tu „dostane” řada celebrit, ušetřeni nezůstanou ani spisovatelé, zejména Dan Brown nebo Stephen King.
Ve druhém plánu jsou pak ti, co stojí Joeovi v cestě a svým chováním mu jeho (možná trochu) rozpaky usnadňují. Sebestředný milenec (se svými sójovými latté a “ultra-mega-zdravou výživou”), otravná Peach. Ta je mimochodem vykreslená tak dobře, že bych ji nejraději (za to, jak dokáže zkazit tak působivě popsané erotické dusno) zabil sám… Ale ani rozporuplná Beck není jednoznačně kladná hrdinka.
Kniha je psaná méně obvyklou formou oslovení ve druhé osobě jednotného čísla, takže zní jako jeden sáhodlouhý dopis Beck. Nebo chcete-li jako nahraná naléhavá zpověď. Celá kniha je – kromě toho, že je navíc i napínavá – protkaná leckdy velice trefnými a úžasnými hláškami a postřehy, které ještě více vyniknou v podání audioknihy, kterou mimochodem vřele doporučuji. Je namluvená pro tento účel perfektně cynickým hlasem Jana Zadražila (v současné době ho můžete vidět jako kriminalistu v seriálu Specialisté) a některé scény jsou v jeho podání přímo lahůdka.
Za tohle můžeš ty, Beck. Tohle jsi hodně podělala a víš, že jsem tě sledoval, a víš to. Víš to. Opírám se o klakson a lepím se na tu krávu, dokud nevyhodí blinkr. Když jí předjíždím, zpomaluju a chvilku jedu vedle ní a ukazuju jí fakáče. Ta kráva se směje a já jedu dál. Ať jde do prdele. A ty taky.
Str. 219
Konec je poměrně dějově nabitý a humor ustupuje, až zcela zmizí (není to kritika) a nastupuje psychopatická posedlost, utkvělé představy, touha, smutek, žal. Tohle všechno tvoří závěrečný koktejl působivých emocí.
Originální titul: You (2014)
Vydáno: Transworld Publishers, Londýn (2009)
Vydání v České republice: Domino (2015)
Přeložil: Jan Netolička (2015)
448 stran
Joe a Beck na televizních obrazovkách
Kniha neušla pozornosti televizních producentů. Loni v září měl mít na placené internetové televizi Netflix premiéru stejnojmenný desetidílný seriál. Premiéra se nakonec zpozdila o čtyři měsíce a diváci se dočkali až na přelomu roku 2018/2019. A jak se tedy seriál povedl a nakolik je věrný knižní předloze?
Tak především je nutné říci, že tvůrci měli dobrou ruku při výběru hereckých představitelů. Joa si zahrál Penn Badgley, který je známý především jako Dan Humphrey z komediálně-dramatického seriálu Super drbna (Gossip Girl). Typově Joeovi odpovídá, i když jeho knižní verze mi připadá přeci jen trochu více „nad věcí“, zatímco ta televizní je trochu temnější. Ale do rámce celého příběhu pořád více než odpovídající. V roli Beck se představila zatím poměrně neznámá Elizabeth Lail, která má za sebou kromě několika studentských filmů jen pár seriálů, ze kterých zaujala diváky především v titulu Bylo, nebylo (Once Upon a Time).
Na televizní tvorbu je seriál velice zručně natočený (i když to už dnes není žádnou výjimkou), exteriéry New Yorku jsou nasnímané jakoby hnědým filtrem, který ještě více podtrhuje svět dnes už čím dál vzácnějších starých poctivých knihkupectví, s regály se zaprášenými, ale cennými a zajímavými knihami, vrzajícími podlahami a až téměř posvátným tichem.
Literární předloha je plná dlouhých monologů a úvah, což se podařilo přenést do televizní verze jen částečně. Je to logické – to, co Joeovi bleskne hlavou, zabere v knize dvě stránky. Ale v obrazové podobě by se takové množství do dialogu s Beck, se zákazníkem, nebo s kýmkoliv jiným prostě nevešlo. Možná i proto se z většiny úvah vytratil ostrý vtip, nicméně jsou pořád zajímavé, především pro diváka, který nezná knižní předlohu.
A jsme u kamene úrazu každé televizní či filmové adaptace – nakolik se liší od knihy? Tak nutno říci, že se tvůrci (relativně nedávno vyprodukovali pro Netflix dramatický seriál Riverdale) celkem věrně drželi předlohy. Oproti knížce je tu bude navíc zápletka s násilnickým přítelem Joeovy sousedky, s jejímž klukem se knihkupec skamarádí. Samozřejmě ne všechny scény jsou dotaženy do takových podrobností jako v knize, ale všechno podstatné je z předlohy zachováno. Konec, respektive oslí můstek (v knize do dalšího románu, tady do další série), je také trochu jiný, avšak osud hlavních postav zůstane zachován.
Příběh pokračuje… V knize i na Netflixu
Netflix si již objednal natáčení druhé řady. Asi už víte, že Caroline Kepnes se k postavě Joea vrátila ve volném, a také velmi zdařilém pokračování s názvem Skrytá těla a poslala svého hrdinu do Los Angeles. Mekky všech rádoby umělců, takže Joeův sarkasmus tady slavil doslova žně. Vzhledem k tomu, že zmíněné poslední scény jsou v televizní podobě trochu jiné, můžeme jen hádat, jestli se i druhá série přenese do Města andělů a bude se odvíjet podle Skrytých těl nebo jestli bude žít svůj vlastní život.
You
USA 2018
Režie: Lee Toland Krieger, Erin Feeley, Marcos Siega a další
Hrají: Penn Badgley, Elizabeth Lail, Shay Mitchell, Luca Padovan, Nicole Kang, Hari Nef, Diana Bologna, Mark Blum, Daniel Cosgrove, Victoria Cartagena, Reg Rogers, Lou Taylor Pucci, Cliff Moylan, Zach Cherry, Kathryn Gallagher, Emily Bergl, Ambyr Childers, Natalie Paul, John Stamos, Harry L. Seddon, Gianni Cardiello, Manini Gupta a další
Délka: 42–48 min. (10 epizod)
Mluveno: anglicky
Oficiální stránka (Netflix): https://www.netflix.com/title/80211991