Bývalý právník Jack vymáhá staré dluhy. Teď chce naopak sám jeden starý dluh splatit – svému někdejšímu klientovi. Australský detektivní příběh je prvním titulem čtyřdílné série.
Detektivek od „protinožců“ u nás moc nemáme, a tak je vždycky dobré využít příležitost a podívat se, jak si vedou či vedli tamní detektivkáři. Australský spisovatel Peter Temple se narodil v Jižní Africe. Když poznal na vlastní oči tamní apartheid, přestěhoval se do Německa a později přesídlil do Austrálie. Živil se jako novinář a učitel. Když pověsil obě kariéry na hřebík, začal si vydělávat jako spisovatel detektivních románů. V roce 1996 vydal první titul s Jackem Irishem, bývalým právníkem a posléze něco jako soukromým detektivem. Po prvotině Staré dluhy stihl vydat ještě tři romány s touto postavou, než rakovina předčasně ukončila v roce 2018 jeho život.
Byl prvním Australanem, který obdržel prestižní ocenění britské Asociace autorů detektivní literatury (CWA) Gold Dagger, neboli Zlatou dýku. Bylo to v roce 2007 za samostatný detektivní román Drsné pobřeží, se kterým se mohli seznámit i čeští čtenáři. Ti mají nyní možnost se s tvorbou jednoho z nejuznávanějších australských autorů detektivního žánru seznámit znovu. Navíc nakladatelství Mystery Press už připravuje do vydání další titul s Jackem Irishem, Temný příliv. A aby byly informace o celé sérii kompletní, ještě musím dodat, že podle čtveřice románů byly v Austrálii natočeny tři celovečerní filmy a televizní seriál se dvěma řadami po šesti epizodách. Pokaždé postavu Jacka Irishe ztvárnil herec Guy Pearce (mj. Dobrodružství Priscilly, královny pouště nebo L. A. – Přísně tajné). K jednotlivým filmům se později vrátím podrobněji.
Jack Irish byl kdysi obhájcem v trestním řízení. Když mu jeden jeho „nespokojený klient“ zastřelil manželku, protože usoudil, že se obhájce snažil málo, utápěl se Jack skoro dva roky v sebelítosti a alkoholu. S právnickou praxí byl konec. To už bylo ale někdy před deseti lety. Nyní si Jack většinou vydělává vymáháním dluhů nebo vyhledáváním svědků. Jeho někdejší právní praxi připomíná snad už jen ošetřování smluv pro jeho známého, se kterým také hodně sází na dostihy. Sázení představuje další Jackův příjem, i když občas dosti nejistý. Jinak Jack žije osaměle, občas si zajde s kamarády na pivo, fandí nepříliš úspěšnému fotbalovému týmu z předměstí, kde žije, a občas si krátí čas příležitostnými pracemi v truhlářské dílně svého přítele a mentora.
Jednoho dne si s několikadenním zpožděním vyslechne na záznamníku vzkaz jakéhosi Dannyho, který se s ním potřebuje urgentně sejít. Jack si na nikoho toho jména nevzpomíná. Posléze zjišťuje, že jde o bývalého klienta, kterého před léty, ještě v alkoholovém opojení, obhajoval. Mladík byl tehdy odsouzen za to, že v opilost autem srazil a usmrtil mladou ženu. Nyní se ukazuje, že si většinu trestu odseděl a byl z výkonu trestu propuštěn. Než však Jack stihne Dannyho najít, dozví se, že byl zastřelen policisty na jakémsi parkovišti poté, co je údajně ohrožoval zbraní. Bylo to na tom samém parkovišti, kde se chtěl Danny podle vzkazu s Jackem sejít. Jack ví, že teď už mladému muži nijak nepomůže, ale přesto cítí, že má vůči němu jak starý dluh, protože ho podle svého sebezpytování nedbale obhajoval, tak dluh nový, když si nestihl vyslechnout vzkaz a na schůzku nepřišel. Jenže nitky k případu vedou někam opravdu hodně vysoko…
Jack Irish je přesně ta postava, kterou chceme v detektivce tohoto typu mít. Osamělý sympaťák, sexy pro opačné pohlaví, patřičně prostořeký a drzý, ale zároveň se ctí a jistým pudem sebezáchovy. Vyprávění v první osobě nám dává šanci pohlédnout na svět jeho očima. Jack vtipně glosuje některá místa, kde se děj odehrává a má v zásobě spoustu zábavných a trefných přirovnání. Zároveň ale nejde o lehkomyslného pohodáře – pořád musíme mít na paměti, že se ne zcela vzpamatoval z násilné smrti milované manželky, což ale jeho postavě dává jistou melancholii, jakou známe zejména z postav amerických autorů.
Když se do knihy začtete, budete si muset zvyknout na zvláštní styl Templeova vyprávění. Občas uvádí na scénu postavy, nebo se zmiňuje o některých situacích stylem, jako byste je měli znát, nebo o nich číst v nějakém předcházejícím románu (jenže stále jde o první díl série). Za chvíli nicméně zjistíte že to zase tak nevadí, a hlavně autor od toho časem upouští.
Pokud zrovna nemusíte spekulace s lukrativními pozemky a rozebírání úplatků na nejvyšších místech (na čemž román stojí především), budete se možná za chvíli v tom vztahovém propletenci „kdo komu a za co“ ztrácet. Přiznám se, že mě tyhle pasáže příliš nebavily, navíc podobných „šizuňků“ máme i u nás dost. Další výraznou odbočkou jsou scény z dostihů. Tohle je naštěstí zajímavější šálek kávy a Peter dokáže vtáhnout čtenáře do tohoto světa mnohem snadněji. Všechno to kombinování a snahy ovlivnit sázkové kurzy bookmakerů vyvolají možná u leckterého čtenáře myšlenku, že by bylo zajímavé, kdyby Temple napsal detektivní příběh čistě z dostihového prostředí.
Autor svůj román obohatil řadou vedlejších motivů a postavil Jacka do pestrobarevného světa, ve kterém si zajde na pivo s kamarády, rozebírá fotbal, uklidňuje si nervy prací se dřevem a přibírá příležitostné kšefty. Nevyhýbá se ani flirtování a pro nějakou sarkastickou narážku nejde daleko. Román není pokaždé úplně přehledný a je zvláštně rozkouskovaný. Na druhou stranu si v něm ale díky téhle pestrosti může každý najít svou oblíbenou část. Vše pak důstojně završuje závěrečná čtvrtina, která je – jak se na správný detektivní román sluší – celkem napínavá a odvíjí se ve slušném rytmu.
Originální titul: Bad Debts (1996)
Vydáno: The Text Publishing Company (2018)
Vydání v České republice: Mystery Press s.r.o. (2020)
Přeložil: Robert Čapek (2020)
336 stran