Pouštní hvězda (Michael Connelly)

Před lety nedokázal vyřešit vyvraždění čtyřčlenné rodiny. Teď jako nový člen oddělení nevyřešených případů to může napravit. Harry Bosch opět spolupracuje s Renée Ballardovou a je stále ve formě.

Americký autor Michael Connelly je řadu synonymem kvalitních kriminálních thrillerů. V současné době je jedním z neznámějších a nejúspěšnějších autorů. Po letech strávených novinařinou a psaním krimi zpráv začal nejprve psát romány s losangeleským detektivem Harrym Boschem. První titul se jmenoval Černá ozvěna a vyšel v roce 1992. K dnešku čítá série dvacet čtyři titulů a její čtenářské hodnocení je stále vysoké. Třináct let po vydání Ozvěny se Connelly pustil do další série, tentokrát s obhájcem Mickey Hallerem. I když tahle řada obsahuje k dnešku „pouze“ sedm titulů, v hodnocení čtenářů si vede stejně dobře. Před šesti lety si Connelly zvolil pro svůj nový román ženskou hrdinku a na světě byla série s inspektorkou Renée Ballardovou. I ta se za získaná hodnocení nemusí stydět.

Plodný a úspěšný autor se v roce 2011 dostal do hledáčku filmařů, kdy vznikla adaptace prvního titulu s Hallerem (Advokát). Titulní postavu si zahrál herec Matthew McConaughey. Tři roky poté dostal pomyslné slovo i Bosch, a to ve stejnojmenném televizním seriálu stanice Amazon TV, kde ho ztělesnil Titus Welliver.  Budeme-li počítat i novou sérii Bosch: Odkaz, dotočil nedávno už osmou řadu a podle serveru IMDb.com nás čekají ještě minimálně dvě další řady. A aby těch adaptací nebylo málo, také Haller se dostal do televizního seriálu, tentokrát v produkci Netflixu. Druhá řada seriálu Advokát měla na této streamovací službě premiéru nedávno.

Pro Connellyho čtenáře je jistě zajímavé a atraktivní, že se výše zmínění hrdinové v románech potkávají a dost často dokonce spolupracují. To je také případ zatím posledního česky vydaného románu Michaela Connellyho, který pod názvem Pouštní hvězda vydalo nakladatelství Slovart. To mimochodem převzalo otěže po ostravském Dominu (které Connellyho dlouhá léta vydávalo) a potažmo po nakladatelské domě Albatros, se kterým se Domino před léty spojilo. V aktuálním románu spolu (opět) pracují Harry Bosch a Renée Ballardová.

Vyvraždění rodiny. Co může být horšího. Poslední okamžiky jejích členů. Násilně přerušený pohodový čas trávený tam, kde byste měli být v bezpečí. Přes slzy strachu a hrůzy spatřené nevyslovené „miluji tě“. Strašlivý okamžik, kdy vidíte, jak vaše milovaná osoba či děti právě zemřely rukou chladnokrevného vraha a vás za pár vteřin čeká stejný osud a nemůžete s tím nic udělat. Není divu, že se jeden takový případ zaryl Harrymu Boschovi do srdce. Už jen tím, že sice věděl, kdo je vrah, ale nikdy ho nechytil. Pak odešel do důchodu, ale nezapomněl. Až ho jednoho dne navštíví Renée Ballardová, která od policie na čas odešla a nyní se do jejich řad znovu vrátila, a nabídne mu místo na nově otevřeném oddělení nevyřešených případů. Harry by tu mohl pracovat jako dobrovolník. V nově vzniklém týmu by byl starý zkušený detektiv skvělou posilou.

Harry souhlasí a slibuje si od toho, že bude moci znovu otevřít starý případ rodiny Gallagherových, což je také udička, kterou ho Renée láká znovu do práce. Čtyřčlenná rodina spolumajitele půjčovny stavebních strojů zmizela v roce 2013 a po roce geologové náhodně objevili jejich těla pohřbená v poušti. Harry je přesvědčen, že vrahem je druhý spolumajitel firmy, který po zmizení rodiny podnik vytuneloval a pak kamsi zmizel. Renée by ovšem nejdříve potřebovala vyřešit mnohem starší vraždu sestry radního, kterou v roce 1994 coby šestnáctiletou dívku někdo napadl v  pokoji jejich rodinného domu, dusil ji a ubodal. Vyřešení takového případu by výrazně zvedlo prestiž oddělení a odůvodnilo jeho další existenci.

V Connellyho románech nikdy nebylo výjimkou, že se řešily dva nebo i více případů. Ani v Pouštní hvězdě tomu není jinak. Jak už vyplývá z předchozího odstavce, budeme s Harrym a Renée nejen pátrat po vrahovi rodiny Gallagherových, ale i po vrahovi mladé dívky. Ani ve čtyřiadvacátém románu série autor neztrácí dech a stále dokáže čtenáře přehledným stylem vyprávění upoutat zajímavými dějovými liniemi. V tomto románu už jen kvůli jejich syrové, jednoduché a přímočaré podstatě. Harry je navzdory nemilosrdně se hlásícímu věku pořád oním poctivým a zarputilým policistou, se kterým není pro jeho okolí lehké vyjít. Jenže jeho buldočí povaha a léta postupně odbouraných iluzí, ale také nabitých zkušeností, i dnes přináší své ovoce. Dá se říci, že Harry je stále ve formě a pořád je tím detektivem (byť dnes už jako civilista), kvůli kterému statisíce čtenářů po celém světě sahají po jeho příbězích.

Co se týče srovnání obou dějových linií, navzdory názvu knihy (Pouštní hvězda je název rostliny, která roste na místě, kde se našla pohřbená těla), mnohem více místa dostává případ zabité dívky. Druhému případu (vyvraždění rodiny) se musí Harry dost často věnovat skoro tajně, takže celá dějová linie vyúsťuje prakticky až v samém závěru knihy. Možná je ukončena příliš rychle, zasloužila by si větší prostor.

I v tomto románu najdeme řadu atributů, na které jsme z příběhů s Boschem zvyklí. Autorův nepokrytě vstřícný vztah k Los Angeles, které bere s jeho leskem i bídou, ponaučení, jak to chodí v policejních složkách a jaká v nich vládne politika. To mu ostatně nebylo nikdy cizí, ale jako bývalý novinář to umí podat čtivě a srozumitelně. A samozřejmě nechybí autorův, a tedy i Boschův oblíbený jazz, včetně několika zmíněných skladeb nebo alb, které si sami můžete k četbě pustit.

Pouští hvězda přináší dva zajímavé a svou brutalitou i působivé příběhy. Connelly znovu posílá Harryho do ulic a ve stylu vyprávění krystalicky čistém jako nebe nad Los Angeles nám umožňuje být svědky systematičnosti obou detektivů, a co se týče Harryho (Renée malinko zůstává v jeho stínu), i zdravé neústupnosti a odvahy riskovat. Víc od románu ani chtít nemohu.

Originální titul: Desert Star (2022)
Vydáno: Hieronymus, Inc. (2022)
Vydání v České republice: Slovart, s. r. o., Praha (2023)