Duchovní otec Harryho Bosche představuje první díl nové knižní série. Nová hlavní hrdinka, detektiv Renée Ballardová, přichází za čtenáři v poutavém románu, který neztrácí punc autorovy kvality.
Detektiv losangeleské policie (LAPD) Renée Ballardová měla před časem problémy se sexuálním obtěžováním ze strany jejího šéfa. Vše nahlásila a „odměnou“ jí byla zrada jejího parťáka a přeložení na oddělení, kde vyfasovává noční směny. Drobné ženě to však – zdá se – příliš nevadí. Přes noc čistí město od drogových dealerů, zlodějů a násilníků a přes den buď spí ve stanu na pláži, nebo surfuje ve vlnách.
Jedna z takových nočních směn začne víceméně poklidně, vyšetřováním krádeže bankovní karty a možného vloupání do domu. Poté je ale Ballardová odvolána k surovému napadení transvestity, kterého někdo zjevně dlouho mučil, nakonec téměř umlátil k smrti, a nakonec vyhodil z auta na parkovišti. Noc však ještě nekončí. V klubu v centru města se zvrtne jakási schůzka, při níž neznámý střelec zabije tři další muže, servírku a člena ochranky. Přesto to vypadá, že nešlo o teroristický útok. Ballardová je čím dál více přesvědčena, že vraždil policista. O to více však bude muset být opatrná a dávat si pozor, komu věřit.
Americký novinář a spisovatel Michael Connelly představil v roce 1992 čtenářům postavu Harryho Bosche, veterána války ve Vietnamu a posléze detektiva LAPD. Bosch se stal k dnešku hlavním hrdinou stejnojmenné série, ze které u nás zatím vyšlo dvacet titulů. Na motivy několika z nich vznikly už čtyři řady televizní série, pátá bude uvedena letos na jaře. Kromě toho se Bosch také objevil v několika příbězích s obhájcem Michaelem Hallerem, hrdinou další Connellyho série. První díl z ní vyšel v roce 2005, a přestože byla co se hodnocení týče v podstatě stejně úspěšná jako „Bosch”, čítá jen pět titulů. O Hallerovi jsme od roku 2013 už neslyšeli.
Nyní Connelly zkouší štěstí s novou hlavním postavou. Sympatická Renée Ballardová (která je v mnohých ohledech inspirována skutečnou policistkou) je sice žena nevysoké a drobné postavy, ale zato odhodlaná a své práci naprosto oddaná. Zahraničním čtenářům se v románu Noční směna představila poprvé už před dvěma roky, čeští čtenáři se s ní mohou seznámit nyní. Zdá se, že Connellymu zatím pokus vychází. V zahraničí už vyšel druhý titul této nové série – Dark Sacred Night –, který si v hodnocení u čtenářů serveru Goodreads vede dokonce lépe než „jednička”. Pilný autor už navíc dopisuje třetí román s Ballardovou, který by měl vyjít v USA v říjnu tohoto roku. Není bez zajímavosti, že se policistka ve druhém i třetím příběhu setká s Harrym Boschem.
Takže v čem je tedy Connellyho hrdinka jiná? Jak se liší první díl nové série od prověřených titulů s Boschem? Nutno říci, že několik základních prvků mají obě série společné. Především smysl pro systematickou práci spojenou s pečlivostí, neúplatností a zdravou neústupností. Ballardovou zastihujeme v jejím prvním příběhu už jako zkušenou kriminalistku, nejde tedy o žádného eléva z policejní akademie. I ona zná řadu „fíglů” i postupů, což jí usnadňuje práci. Co jí práci naopak ztěžuje, to jsou byrokratické postupy policie a „kamarádšovství”, což je podobné jako u Bosche. Naopak je tu (možná zatím) méně politikaření.
Ballardová je poměrně atraktivní žena, což jí působí problémy, které v „boschovské” sérii pochopitelně nenajdeme. Od odmítání průhledných návrhů, až po vyložené útoky, jak již bylo zmíněno na začátku. Ve svém prvním příběhu bude mít proto také jednu chvíli docela namále. Přesto zůstává silná a nenechá si nic líbit. I ona má podobně jako Bosch za sebou trochu temnou minulost, ať už šlo o zmíněný problém s obtěžováním, nebo smrt jejího otce, které byla svědkem a nemohla přitom nic udělat. Žije osamělé a její vztah s opačným pohlavím je omezen na tělesný akt z nutnosti ve stylu „vzali jsme si každý co jsme potřebovali a teď zase půjdeme”.
Co se týče samotné stavby příběhu, i po téměř třech desítkách knih má autor čtenářům stále co nabídnout. Nejen obvyklý sociálně-kritický pohled na dnešní Los Angeles, který však nevylučuje jasnou náklonost autora k tomuto městu, ale i souběžné a realisticky působící vyšetřování, tentokrát hned tří případů, odstupňovaných podle závažnosti. Díky někdy až puntičkářskému popisu všech detailů nám nic neunikne a navíc máme pocit, jako bychom byli s hrdiny přímo na místě. Rukopis autora je zkrátka znát i v nové sérii a je to jen dobře. Connelly stále umí velmi poutavě vyprávět příběh s několika dějovými liniemi, aniž by si pomáhal zbytečnými dějovými odbočkami nebo krkolomnými zvraty. Faktem je, že téma zkorumpovaného policisty je celkem běžné, nicméně stále zabírá, protože nepřítel nemusí být „tam někde venku”, ale můžeme ho mít přímo vedle sebe. Právě zlověstné napětí, kdy nevíme, odkud může pomyslná rána přijít, dělá tyhle příběhy tak atraktivní.
V románu je zmíněno, že se Ballardová dala k policii poté, co byla svědkem soudního přelíčení se dvěma vrahy čtrnáctileté dívky, jejíž tělo pohodili po několikadenním znásilňování do kontejneru. Tenhle motiv se objevil už v románu Dva druhy pravdy s Boschem, protože šlo o dceru jedné z vedlejších postav. Už tady bylo jasné, že se motiv rozvine v dalším románu. Má se tak stát právě ve zmíněném titulu Dark Sacred Night. Já osobně se na setkání dvou detektivních profesionálů s velkým „P” moc těším!
Originální titul: The Late Show (2017)
Vydáno: Little, Brown and Company, New York (2017)
Vydání v České republice: Domino (2019)
Přeložil: Jan Netolička (2018)
368 stran