Mlha nad Shadow Sands (Robert Bryndza)

Tma dokáže být zlověstná, až děsivá. Ať už je bílá, nebo černá a absolutní. Poznaly to i oběti v dalším románu bestsellerového autora, ve kterém se podruhé představí soukromá vyšetřovatelka Kate Marshallová.

Britský spisovatel Robert Bryndza patří mezi tu lepší a stále ještě menšinovou skupinu spisovatelů, jejichž knižní tituly jsou díl od dílu lepší. Je přitom lhostejné, zdali se jedná o jednu, nebo o více knižních sérií. Před čtyřmi roky představil tenhle Brit trvale žijící na Slovensku vyšetřovatelku Eriku Fosterovou (původem Slovenku, vdanou do Anglie), která se stala hrdinou šesti románů. Hodnocení jak na české Databázi knih, tak v zahraničí (na serveru GoodReads) šlo od prvotiny jen nahoru. Leckterého čtenáře tak zarazilo, když před dvěma lety autor oznámil ukončení této série s tím, že se hodlá věnovat jiné hlavní postavě. V nejlepším je třeba přestat? Ne…

Tou novou postavou se stala Kate Marshallová, bývalá policistka a později soukromá vyšetřovatelka, která zároveň učí kriminologii na univerzitě v přímořském městě na jihu Anglie. Bryndza ale z nasazené laťky nepolevil. Kate je stejně sympatická, zároveň i zranitelná i silná, když je to potřeba, stejně jako byla Erika. Kate se poprvé představila v thrilleru Kanibal z Nine Elms a nyní přichází k českým čtenářům její druhý příběh, Mlha nad Shadow Sands. A podle mého názoru je (opět!) ještě o něco lepší, než předcházející titul série.

Kate se potápí se svým šestnáctiletým synem Jakem ve vodní nádrži. V kostele zatopené vesnice objeví tělo utonulého mladého muže, který se už pár dní pohřešuje. Kate už není detektivem, a tak nechá všechno na policii. Pak ji ale kvůli její reputaci požádá o pomoc mladíkova matka. Je přesvědčená, že o žádnou nehodu, jak tvrdí policie, nešlo. Kate nakonec ženě pomoc slíbí a když se s případem seznámí blíže, je i ona přesvědčena, že o nehodu nešlo. Policie ale o Katinu pomoc nestojí a od amatérského pátrání ji důrazně odrazuje.

Kate s Tristanem postupně zjišťují, že vodní nádrž Shadow Sands, patřící nedaleké elektrárně, možná skrývá i další tajemství. V mlze se u ní v posledních letech za nejasných okolností ztratilo hned několik mladých mužů a dívek, ale policii to zřejmě nezajímá. A to ani, když se po dlouhé době některá těla našla utopená v nádrži. Když se pak ztratí Tristanova kolegyně Magdalena, Kate ani jejího pomocníka už nic neodradí od přesvědčení, že tu řádí někdo, kdo unáší a vraždí mladé lidi. Mezitím se Magdalena ocitá uvězněná v jakési místnosti, v naprosté tmě, ve které se k ní někdo blíží… Najde ji Kate s Tristanem dříve, než ji potká osud předchozích obětí?

Bryndza je skutečně obdivuhodná stálice na poli krimi žánru. I ve svém osmém románu má čtenářům stále co nabídnout, a to i navzdory tomu, že jednotlivé komponenty jeho příběhu nejsou nikterak originální. Podobně jako řada jeho kolegů je ale i Bryndza dokáže šikovně a nenásilně poskládat a předložit tak svým věrným fanouškům příběh, který od něj očekávají. To znamená příběh, ve kterém se budou bát, a to nejen o osud jedné z obětí, ale i díky dobře popsané a vděčné atmosféře třeba i mlhy nebo neznámého tmavého prostoru. Vůbec při tom nevadí, že je příběh trochu podobný námi nedávno recenzovaným Mizejícím dívkám. Bryndza dokáže držet čtenáře v napětí po celou dobu četby, přičemž nezapomíná rozvíjet své hlavní a vcelku věrohodné postavy. Tentokrát se dozvíme zase něco více z Tristanova soukromí a Kate se bude muset znovu setkat se svou „noční můrou“ z prvního příběhu.

Autor nám tentokrát vypráví příběh, který je nejen trochu strašidelný, ale zároveň i odpovídajícím způsobem ponurý. Je to příběh zla, které – abych citoval přebal knihy – je i tam, kde ho nevidíme. A je jedno, jestli se jedná o kobku s absolutní tmou, nebo zlověstnou mlhu (o tom ví své John Carpenter i Paul Finch) valící se kolem vod neméně zlověstné vodní nádrže. Bryndza nám nabídne možný seznam pachatelů až po delší době a bude jen na nás, jak budeme tipovat. Sympatické je, že i když už ke konci svůj tip máme a myslíme si, že víme, kdo, jak a kde, autor nás stejně nejspíš překvapit.

Čtenáři tedy rozhodně nemusí litovat ukončení příběhů s Erikou. Vystřídala jí Kate Marshallová a ani ona se nemusí bát o čtenářskou přízeň, protože její osudy vede ruka stejného mistra. Sympatického a skromného spisovatele, který umí držet čtenáře v napětí stále sakra dobře.

Originální titul: Shadow Sands (2020)
Vydáno: Thomas & Mercer, Seattle (2020)
Vydání v České republice: Grada Publishing, a. s., pod značkou Cosmopolis (2020)