V desátém titulu s Willem Trentem spojuje autorka drsných thrillerů obě své detektivní série. Řádí v současnosti stejný sériový vrah jako před osmi lety v Grant County? Údajný pachatel ale sedí za mřížemi…
Je to už devatenáct let, co americká spisovatelka Karin Slaughter, rodačka z Georgie, přivedla na svět hrdiny fiktivního okresu Grant – policejního náčelníka Jeffreyho Tollivera, doktorku Sáru Lintonovou, kontroverzní mladou policistku Lenu Adamsovou, a další postavy. Série Grant County se dočkala šesti románů. Pět let po prvním románu stvořila autorka zajímavou postavu agenta Georgijského úřadu vyšetřování (GBI) Willa Trenta, který se stal hrdinou samostatné série, která má k dnešku deset titulů. Nicméně některé postavy z Grant County (především Sára) se objevují i v této sérii a obě série se tak prolínají. Mlčící žena je zatím posledním vydaným titulem s Willem Trentem.
Kromě obou zmíněných sérií se Karin Slaughter věnuje samostatným románům. Ve většině svých knih se nijak nebrání popisu brutálních zločinů a morbidních detailů. Věnuje se násilí páchaném na ženách, ať už jsou to týrané manželky nebo náhodné oběti, od studentek až po zralé a emancipované ženy. Hrdinky bývají silné osobnosti zkoušené mnoha ranami osudu, přesto se ale dokážou zvednout a jít dál. Zatímco v dřívějších románech se Karin věnovala sériovým vrahům, deviantům všeho druhu, případně korupci v řadách policie, v posledních letech reaguje na aktuální témata jako je střelba ve škole či terorismus. To platilo i o předcházejícím titulu s Willem Trentem, Poslední vdova.
V Mlčící ženě se autorka zase vrací ke „starým dobrým sériovým vrahům“. Navíc se vrací v retrospektivních kapitolách také do Grant County, konkrétně do doby před osmi lety, kdy Sára ještě Willa Trenta (se kterým aktuálně žije) neznala a kdy má za sebou rozvod s Jeffreym. Tehdy na kraji města napadl neznámý násilník mladou studentku, znásilnil ji a zmrzačil. Vzápětí nato napadl další studentku, kterou zavraždil. Tím ale jeho řádění neskončilo a policejnímu náčelníkovi je jasné, že má před sebou sériového vraha. Brzy vše začne ukazovat na jistého Daryla Nesbitta, který znal dvě ze tří obětí, neměl alibi a měl příležitost. Důkazy sice podezření nepotvrdí, ale když policie v jeho počítači najde dětské porno, myslí si, že je jen otázkou času, než z něj ve vězení dostanou přiznání i k vraždám a znásilnění.
V současnosti Daryl Nesbitt, který přišel o nohu, stále pobývá ve vězení a tvrdí, že je ohledně zločinů na ženách nevinný. Žádá o znovuotevření případu a výměnou nabízí informace, jak se do vězení pašují zakázané mobilní telefony. Will Trent ani jeho partnerka Faith Mitchellová kriminálníkovi nevěří, nicméně když dojde k vraždě spáchané podobným způsobem jako před osmi lety, začnou přeci jen pochybovat. Má Daryl pravdu, že je nevinný? Má pravdu, když tvrdí, že to na něj policie tehdy v čele s náčelníkem Tolliverem (který byl později zavražděn, jde ale o jiný případ – pozn. red.) ušila, protože se jim jako podezřelý hodil? Běhá skutečný sadistický vrah na svobodě nebo je Daryl vinen a někdo ho kopíruje? Otevřít starý případ bude o to těžší. Říká se „o mrtvých jen dobře“, ale Will bude muset před Sárou přiznat, že budou přezkoumávat, zdali její manžel, kterého kdysi velmi milovala, a respektovaný a oblíbený náčelník policie pochybil či dokonce úmyslně ovlivnil vyšetřování…
Čtenáři, kteří se s tvorbou Karin Slaughter seznámili později, mají v této knize možnost setkat se s postavou náčelníka Tollivera, o kterém se ve většině knih mluví tu více, tu méně. Ti, kteří přečetli všechny knihy od Karin, se zase mohou vrátit do období, o kterém autorka psala ve svých začátcích, přesto však jde o etapu života hrdinů, o které dosud podrobněji nepsala. Také je nutné zdůraznit jednu věc – autorka si trochu pohrála s časovou osou (sama to přiznává), jinak by se musel příběh spadající do období krátce po rozvodu Sáry a Jeffreyho odehrát mnohem dříve.
Autorka v doslovu s nadsázkou tvrdí, že vlastně potají píše milostné příběhy, byť hodně drsné a násilné. Komplikovaným vztahům hlavních postav se celkem podrobně věnuje v každé knize, ať už je to vztah Willa s jeho manželkou (a později exmanželkou) Angií Polaskiovou, nebo soužití Willa a Sáry. Tady bude záležet, nakolik vás tohle osloví. Angie je podle mě doslova na zabití (v této knize ale nevystupuje) a Sára mě nikdy úplně neseděla. Přišla mi až moc komplikovaná (i přesto, co si v dřívějších titulech prožila), jako žena, která si vyrábí problémy i tam, kde nejsou. I v Mlčící ženě (tou ženou je myšlena manželka – Sára; ostatně v originále se kniha jmenuje The Silent Wife – tedy Mlčící manželka) se autorka podle mě až moc Sárou zaobírá, nicméně naštěstí se to dá unést, stejně jako pasáže týkající se Tollivera, který je někdy líčen až jako polobůh, milující manžel, všemi oblíbený krasavec a mistr v posteli. Nicméně pokud patříte k těm, kteří milují tyhle komplikované a leckdy emotivní vztahy, tak si tenhle odstavec škrtněte. Ti ostatní to mohou chápat jako autorčinu snahu o jisté odlehčení od jinak lehce morbidních detailů jednotlivých zločinů, a navíc ji vyvažuje dobře vystavěný příběh odehrávající se ve dvou časových rovinách a nepostrádající překvapivý, avšak vlastně vcelku logický závěr.
Mlčící žena se tak rozhodně dá označit jako další plnohodnotný titul čtenářsky oblíbené série s Willem Trentem. Čtenářky nebudou ochuzeny o další vývoj vztahu Willa a Sáry, fanoušci obou výše zmíněných sérií jistě uvítají návrat do Grant County a setkání s některými tamějšími postavami. Ti, co mají rádi ostřejší detektivní thrillery, čeká napínavé pátrání po sériovém vrahovi. V některý pasážích se Mlčící žena stává tzv. policejně-procedurálním románem, takže potěší i ty, co preferují tenhle žánr. Autorka v doslovu prohlašuje, že má v plánu další díl, což je dobrá zpráva pro všechny výše zmíněné skupiny čtenářů.
Originální titul: The Silent Wife (2020)
Vydáno: HarperCollins Publishers, LLC, New York (2020)
Vydání v České republice: HarperCollins Polska sp. z o.o., Warszawa (2020)
Přeložila: Kristýna Kučerová (2020)