Odhalení sériového vraha jí málem stálo život. I tak zaplatila mnoha krušnými následujícími léty. Netuší ovšem, že ji možná má další sériový vrah v hledáčku… Robert Bryndza přichází po Erice Fosterové s novou hlavní hrdinkou.
Když bylo Kate Marshallové pětadvacet let, pracovala u policie jako detektiv konstábl a podílela se na pátrání po sériovém vrahovi. Ten unášel, mučil a zabíjel mladé dívky, a protože je při tom také pokousal, dala mu média poněkud přehnanou přezdívku Kanibal z Nine Elms (londýnská čtvrť, kde se našla první mrtvola). Když Kate náhodou zjistí, že oním „kanibalem“ je její nadřízený Peter Conway (se kterým měla krátký románek), málem při tom přijde o život…
Dnes je Kate čtyřicet. Žije osaměle ve venkovském domku v malém přímořském městečku a vyučuje kriminologii na nedaleké univerzitě. Jejími jedinými přáteli jsou starší sousedka Myra a její mladý asistent na univerzitě, Tristan. Ze dvou strávených nocí s Peterem vzešel syn Jake, který o otcově minulosti skoro nic neví. Dnes je mu čtrnáct a díky Katině dřívější dlouholeté závislosti na alkoholu žije u prarodičů.
Z odevzdaného a rezignovaného poklidu Kate vyruší prosba rodičů dívky, která zmizela před mnoha lety a dodnes se nenašla. Rodiče si myslí, že by mohla být také Peterovou obětí a prosí Kate – která vraha vlastně dostala – aby jim pomohla s hledáním. V Kate znovu ožívají hrůzné vzpomínky, které ještě zesílí, když se nedaleko jejího bydliště najde tělo mrtvé dívky. Zohavené stejným způsobem, jako to kdysi dělal Peter. Jak to vypadá, někdo se jeho „práci“ snaží kopírovat. Navíc Peter, který toho času pobývá v přísně střežené psychiatrické léčebně, se nechce smířit se čtyřmi stěnami své cimry a cosi plánuje…
Pokaždé, když se autor úspěšné knižní série rozhodne začít sérii novou, vyvstávají logicky otázky, zdali se mu to povede, jestli i ta nová řada bude stejně dobrá a hrdina či hrdinka stejně sympatická. Jeffery Deaver celosvětově prorazil se sérií s Lincolnem Rhymem, ale byť byla jeho další hrdinka Kathryn Danceová sympatická, série s ní se nedočkala tak velkého úspěchu, ani tolika titulů. Obdobné je to s Michaelem Connellym, jeho Harry Bosch je prostě pojem a ani zajímavé příběhy ze soudní síně v sérii s Mickeym Hallerem mu nemohou konkurovat (přesto se Connelly nedávno pustil do další série, s Renée Ballardovou). Robert Bryndza, britský autor žijící v současnosti na Slovensku, stvořil před třemi lety vyšetřovatelku Eriku Fosterovou (v románu Dívka v ledu), která se od té doby stihla stát díky autorově píli hrdinkou šesti románů.
Když byl autor poprvé v Praze a na besedě se čtenáři se zmínil, že chce sérii s Erikou ukončit, možná leckterého čtenáře zamrazilo, jestli ji nehodlá v posledním titulu série (Smrtící tajnosti) sprovodit ze světa. To se nestalo, nicméně na svět nyní přichází Bryndzova nová hrdinka, Kate Marshallová. Při čtení prvních stránek se čtenář samozřejmě neubrání srovnání a chvilku se dokonce zdá, že Kate bude Erice dost podobná. Stejně jako si budou podobné některé nuance vyprávění. I Kate je navenek křehká, ale uvnitř silná žena, se silným cítěním pro spravedlnost a s pevným morálním kompasem. Stejně jako Erika prožije kratičký románek s nadřízeným, a vypadá to, že bude mít i podobné kolegy – tedy mladého kolegu a postarší kolegyni, jaká byla v Eričiných příbězích Kate Mossová.
Po úvodních kapitolách tvořících prolog je ale všechno jinak a veškerá podobnost s Erikou končí. Kate není policistka, ale lektorka. Později se spolu se svým asistentem stávají jakýmisi neoficiálními soukromými vyšetřovateli. Kate tak není jedinou hrdinkou románu, o přízeň čtenářů se dělí spolu s Tristanem téměř rovnoměrně. Tahle dvojice je dobře napsaná, takže si na ni rychle zvyknete a oblíbíte si ji. Mimo jiné právě tady je vidět Bryndzovo mistrovství. Klidně začne novou sérii a vede si v ní stejně dobře. Stále má dost nápadů, takže i ve svém sedmém detektivním thrilleru nemá problém udržet čtenářovu pozornost a pořád ho dokáže donutit přečíst knihu v rekordním čase.
V Kanibalovi z Nine Elms nejsou zbytečné odbočky ani nudné pasáže. Autor využívá beze zbytku vše, co mu načrtnuté rysy příběhu nabízejí. Kate sice není policistka, ale je typem postavy, kterou tak dobře známe z detektivek – plete se oficiálním vyšetřovatelům neustále pod nohy, a i když nemá jejich prostředky, má určitě mnohem silnější motivaci případ vyřešit. Hlavního záporáka navíc Bryndza „ozdobil“ kromě psychopatické povahy ještě oidipovským komplexem, což příběhu dodává na pikantnosti. Autor ale nezachází do nějakých detailů a nechává pracovat čtenářovu představivost.
Je nabíledni, že se s Kate znovu setkáme. Autor tentokrát vytvořil kolem své nové hrdinky další zajímavé zápletky. Bude Jake jednou stejný jako jeho otec? Stane se z Kate specialistka na sériové vrahy? Tohle všechno nabízí možná pestřejší zápletky než ty kolem Eriky.
Kanibal z Nine Elms je dalším zástupcem skvěle napsaného thrilleru bez zbytečných oklik, a přece s dostačující psychologickou kresbou hlavních postav. Ústí do napínavého finále, které se sice trochu dá předvídat, nicméně autor ho ještě dokáže opepřit víc, než bychom možná čekali. Robert Bryndza stvořil další hrdinku, stejně zranitelnou, ale zároveň houževnatou a silnou jako byla Erika Fosterová. Díky tomu, že je stále na vrcholu tvůrčích sil a neztrácí nápady, se na nové příběhy s Kate Marshallovou určitě můžeme těšit.
Originální titul: Nine Elms (2019)
Vydáno: Thomas & Mercer, Seattle (2019)
Vydání v České republice: Grada Publishing, a. s. (2019)
Přeložila: Kateřina Elisová
464 stran