Algoritmus lásky (Mons Kallentoft)

Ella pracuje jako umývačka nádobí a její otec sedí už roky ve vězení za vraždu, kterou podle něj spáchal. Proč to říká? Je to pravda? A hlavně. Bude mu Ella schopná pomoct? Mons Kallenfotft ve skvělé formě, i když styl má zcela jinou podobu, než jsme u něj zvyklí.

Současný Stockholm není tak ideální, jak to na první pohled vypadá. Za nablýskanou fasádou bohatého města skrývá temná a odvrácená strana společnosti. Ella Videmanová patří mezi chudé a pracuje v té nejpodřadnější práci jako umývačka nádobí v luxusní restauraci, ve které panují zvláštní zvyky. Její otec si na nejstřeženějším oddělení věznice odpykává doživotní trest za vraždu, kterou podle něj skutečně spáchal. Jenže možná to vůbec není pravda. Proč něco takového říká? Co tím sleduje? Ella je velmi vyčerpaná a není si jistá, komu se dá věřit. Možná je v tom úplně sama, ale možná najde pomoc tam, kde by to vůbec nečekala. Kromě toho se setkává s detektivem Leem Madvigem, který případ jejího otce vyšetřoval a za zády má naštěstí transsexuálku Lulu, v níž nachází obrovskou podporu.

První díl volné série Vyděděnci je úplně jiný, než literární detektivka, na kterou jsem byla zvyklá od Monse Kallentofta. Autor vsadil na zcela odlišný styl, kterým možná velmi překvapí své čtenáře, některé poměrně nepříjemně. Když se rozhodnete pustit do knihy Algoritmus lásky, je totiž třeba zcela zapomenout na to, co od Monse Kallentofta čekáte a soustředit se na to, že se setkáváte se zcela novou podobou autorovy tvorby. Pak nejspíš nebudete zklamáni. Titul má totiž obrovský švih, je našlapaný akcí a dokáže čtenáře naplno pohltit a současně nabízí lásku v nejrůznějších podobách.

Kallentoft analyzuje švédskou společnost, která sice působí téměř jako ideální, ale je to jen zdání. Nevyhýbá se sociální kritice přesně tak, jak jsme u severské detektivky zvyklí. A že tohoto problému dopřává čtenáři pořádnou nálož. Ella žije úplně na spodu společnosti, je vyčerpaná a netuší komu věřit. Za zády má kamarádku Lulu a neméně důležitou roli hraje handicapovaný počítačový génius Vik. A pak je tu člověk, který dostal otce za mříže, detektiv Leo Madvig, se zajímavým osudem. Autor výborně čtenáři servíruje různé skvěle vytvořené charaktery.

Kniha Monse Kallentofta je místy až velmi bolavá, jak autor bravurně dokáže upozornit na ty největší problémy společnosti, velmi dobře je prokreslit a přenést je na čtenáře. Když zapomenete na to, co jste od autora četli, budete nejspíš z Algoritmu lásky nadšeni. Nová série Vyděděnci má našlápnuto pořádně dobře.

Nakladatel: Nakladatelství HOST, 2024
Originál: Kärlekens algoritm, 2022
Překlad: Jana Thomsen