Nález hromadného hrobu v horách rozehrává napínavý příběh i složité vztahy mezi vyšetřovateli. Audioknižní podoba třetího dílu detektivní série se sebestředným psychologem Bergmanem.

Je to už víc jak třicet let, co se švédský producent a scenárista Michael Hjorth potkal s kolegou Hansem Rosenfeldem u spolupráce na televizním seriálu. Padli si do oka, a tak později začali psát společně příběhy, v nichž je hlavní hrdinou sebestředný a pro okolí většinou nesnesitelný psycholog Sebastian Bergman. Nakonec se příběhy s tímhle sukničkářským padesátníkem dočkaly osmi dílů. V koprodukci Švédska s Německa byly v letech 2010 až 2013 zadaptovány první dva romány do čtyřdílné minisérie Den fördömde (Odsouzení). U nás vyšel první díl knižní série (Temná tajemství) v roce 2013 a osmý, definitivně poslední díl (Tíha viny) pak v loňském roce. V červnu 2023 vydalo vydavatelství OneHotBook první díl jako audioknihu. Loni následovaly tituly Učedník a Hrob v horách. Čtvrtý díl (Němá dívka) se připravuje. Všechny tituly načetl herec Aleš Procházka.
Výchozí situace třetího dílu začíná po několika měsících od předchozího příběhu. Turistka náhodně odhalí v horách na severu Švédska pohřbenou kostru. Následně je objeven hromadný hrob šesti lidí, kteří zde byli pohřbeni už několik let. Ukáže se, že jde o dvojici oblečenou v turistickém, dvě děti a o dalšího muže a ženu. Ti ale byli pohřbeni nazí a s vymlácenými zuby. K případu je ze Stockholmu povolán tým ze státní kriminálky s nám již známými kriminalisty Torkelem, Uršulou, Vanjou, Billym a jejich novou posilou Jennifer.
Souběžně s tím se dále rozvíjí linie Sebastiana, který často pracuje pro policii jako konzultant, a jeho dcera Vanji, ta ale neví, že je jeho dcerou. Vanja má šanci odjet na tři roky na studijní pobyt do USA, ale Sebastian si to moc nepřeje. Avšak neví, jak tomu zabránit, aniž by jí ublížil. Dostihují ho však události z minula, které to možná vyřeší za něj.
Všechny tituly se těší na Databázi knih slušnému čtenářskému hodnocení, byť řada čtenářů přiznává, že jim Sebastian jen těžko někdy přiroste k srdci. Autoři se ve svých románech zjevně snaží rovným dílem věnovat se jak linii vyšetřování, tak soukromí klíčových postav, včetně jejich pracovních vztahů. Tady se čtenáři už rozdělují na dvě skupiny – některým to vadí, jiní to naopak vítají. Pravda je, že někdy je to bohužel trochu otravné, zvlášť v pasážích, kdy je krimi linie vyprávění zajímavá, ale přesto v další kapitole následuje „povinný“ odskok řešit vztahy.
S odstupem času lze pozorovat, že někteří čtenáři považují tento třetí díl za slabší, nicméně já si to nemyslím. Po prvním dílu, nesoucím se spíše ve stylu klasické detektivky, následoval dějově mnohem nabitější druhý díl (byť plný všude možně odkoukaných klišé), přičemž ten třetí se mu víceméně vyrovnal. Několik let staré tajemství, podzimní nehostinné hory, svlečené a možná i umučené oběti, plus někdo, kdo zjevně z hodně vysokého místa tahá za nitky, to jsou všechno slušné ingredience na dobrý příběh.

Tentokrát mi ani tolik nevadily ty odskoky do soukromí. Musím uznat, že si s vývojem hlavních postav autoři docela vynalézavě vyhráli. Vedlejší dějová linie má dokonce několikrát navrch. Postavy jsou tentokrát o něco sympatičtější, což je dáno především tím, že je události kolem sériového vraha Edwarda Hindeho (předchozí díl) přeci jen semkly. Po lehce dramatickém závěru (Sebastian ale tentokrát k případu moc nepřispěl) ovšem následuje ještě několik na prvních pohled otravných kapitol, kdy už se nechcete vracet do soukromí protagonistů. Zpočátku jsem moc tuhle několikrát nastavovanou kaši nechápal, a kdybych nevěděl, že mám v mobilu stažený zatím poslední audioknižní díl, skoro bych řekl, že už jsem automaticky přeskočil do dalšího dílu, jako to bývá ve streamovacích službách. Ono to nakonec ale má své opodstatnění. Autoři si totiž pro náš ještě připravili lehce šílený konec, ale opět tleskám, jak (ostatně jako obvykle) namlsali čtenáře na další díl.
Co se týče přednesu Aleše Procházky, opět mu nelze nic vytknout. Jeho příjemný hlas se poslouchá moc dobře, je patřičně dramatický tam, kde je to třeba, a odlehčený na těch správných místech. Za každých okolností je mu dobře rozumět, daří se mu hlasy jednotlivých postav jasně oddělovat, především vždy poznáme, když mluví Sebastian. Tam se mu v interpretaci psychologova povětšinou sarkastického tónu daří nejvíc.
Po každé kapitole následuje nevtíravý a celkem výstižný hudební doprovod, který není pokaždé stejný. Jde o několik instrumentálních vložek, povětšinou spíše melancholického rázu. Jejich stopáže jsou relativně krátké, tak akorát, aby se čtenář nadechl a pustil se do další kapitoly.
Hrob v horách je propracovaný detektivní příběh, ve kterém má linie vyšetřování silného soupeře ve výrazné paralelní linii točící se kolem soukromí hlavních postav. Autoři ještě rozehrávají i další dějové linie, jejichž relevantnost ale můžeme nějakou dobu pouze hádat. Stejně jako linie ze soukromí občas vypadají jako zbytečné a mohou i nudit, avšak mají v příběhu své místo. Ostatně to už je takový „trademark“ autorů, odkoukaný z prvních dvou příběhů. Přesto dokázali čtenáře bavit a jakýmsi zvláštním kouzlem připoutat k všem knihám série. A to zase není tak málo.
Knižní předloha:
Originální název: Fjällgraven (2012)
Vydání v České republice: Host (2015)
Přeložila: Petra Hesová
472 stran
Audiokniha:
Vydáno: OneHotBook (2024)
Čte: Aleš Procházka
Celková délka: 17 hodin 27 minut