Po pěti letech se našlo mrtvé tělo unesené dívky. Tím začíná série vražd, kterou někdo zjevně zahlazuje stopy. Audioknižní zpracování detektivky z historického Kladska počátkem dvacátých let minulého století.
Vždycky je příjemným ozvláštněním knižního trhu, když se objeví detektivka v neobvyklém stylu nebo odehrávající se na ne zrovna tradičních místech (samozřejmě myšleno z našeho pohledu). U nás mají celkem slušnou čtenářskou základnu historické detektivky zasazené do středověku (možná i díky píli autorů jako je třeba Vlastimil Vondruška), zvláštní postavení pak mají detektivky z první republiky, určitě zásluhou Jiřího Marka a jeho Hříšných lidí města pražského. Od loňského roku mají příznivci detektivek možnost ochutnat v tomto stylu něco od našich severních sousedů. Vydavatelství OneHotBook vydalo tři díly kladské detektivní série Glatz. První titul je shodný s názvem série, následují tituly Země Pána Boha a Smršť. Jejich autorem je polský novinář, spisovatel a také scénárista počítačových her, Tomasz Duszyński.
Zatímco první díl se odehrává v kladském hrabství v roce 1920, druhý díl začíná prologem v roce 1916, kdy je během lyžařského pobytu unesena Sabine Hunfeldová, dcera bohatého obchodníka. Dívce si sice podaří únoscům utéci, ale zabije se pádem do strže. Po pěti letech pohřešování je náhodou nalezeno její zetlelé tělo. Nikdo už nedoufal, že se ještě někde objeví, že se zjistí, co se tehdy stalo, proč se otec, který zaplatil výkupné, už s dcerou neshledal. Vyšetřování se poměrně neochotně ujímá komisař Mott z Lázní Dušníky, ale vzápětí ho přebírá Franz Koschella z kladské policie, takže se Mott celkem rád nechá z pátrání odstrčit. Pouze nakáže svému asistentovi Bauschovi, aby na vyšetřování dohlížel a o všem ho informoval.
Strážmistr Koschella znovu rozebíhá pátrání po únoscích a nyní možná i vrazích. Je velmi urputný, čímž šlápne na kuří oko nejednomu nadřízenému a ani u kolegů není příliš oblíbený. Když je pak obviněn z vraždy jednoho z podezřelých, zdá se, že se leckomu ulevilo. Jenže nezůstane jen u jedné vraždy – vypadá to, že v únosu Sabine jelo mnohem víc lidí, než se předpokládalo. Někdo v pozadí, kdo možná tahal celou dobu za nitky, teď nejspíš likviduje komplice a nepohodlné svědky. V Dušníkách je toho léta opravdu dusno.
V době, ve které se příběh odehrává, patřily Lázně Dušníky (polsky Duszniky-Zdrój) Německu. Po válce si toto území sice nárokovalo Československo, ale nakonec připadlo Polsku. Lázně jsou ovšem v románu věrny pouze svému názvu, jinak je to místo plné komplotů, vražd a nejistoty. Zapomeňte na nějakou prvorepublikovou nebo lázeňskou idylku, tohle je příběh o temné stránce dvacátých let. Následující řádky nejsou výtka, jen ilustrace doby, jak ji Duszyński v knize vystihl. Řada zápletek v knize by se totiž klidně mohla s drobnými úpravami odehrát v současnosti. Považte sami – v příběhu najdete zpackaný únos bohaté dcerušky, rozkol mezi komplici, likvidaci svědků, politikaření, boj o moc v policejních složkách a zkorumpované policisty. Dojde dokonce i na vězeňskou šikanu. Jak říká jedna postava v knize: „Kladsku se říká ‚Země Pána Boha‘, ale ten už tu dávno nebydlí a celé hrabství je mu u pr…“
Zajímavé je, jak se postupně předává žezlo vyšetřování. Čtenář neznalý autorových ostatních děl si na začátku může myslet, že hlavní postavou bude komisař Mott, poté je to ale Koschella, a když se i on zdiskredituje, nastupuje jeho bývalý nadřízený, kapitán Wilhelm Klein (objevuje se i v ostatních dílech), vojenský detektiv. Ten sice nevede oficiální vyšetřování, ale snaží se pochopit Koschellovo počínání a pokud to bude jen trochu možné, pomoci mu. Pozornost tak na sebe nestrhává jediná postava detektiva, protože příběh vlastně hlavní postavu nemá. Děj sledujeme z několika úhlů, ve vyprávění se de facto střídá pár klíčových postav, přičemž málokterá je nakonec tou, jakou se jeví na začátku.
Výborný je přednes herce Jakuba Gottwalda. I když možná nezaujme hned na začátku, pro “chlapské” dialogy je velice dobrou volbou a některá zabarvení (především záporných postav plus jednoho bezdomovce) si vyloženě užívá. Podstatné je, že je to ku prospěchu věci. Díky tomu tak v dialogu hned víme, kdo zrovna mluví. Rovněž musím pochválit, že se dobře vypořádal s ženskými hlasy. Nesnažil se mluvit jako žena, přesto to všechno vyznívá celkem přirozeně. Zkrátka interpret nasadil v jejich případě odpovídající umírněný tón a to bohatě stačí. Kapitoly oddělují dobové hudební vložky, které jsou celkem příjemné. Někdy trochu připomínají melodie z barových scén Hříchů pro pátera Knoxe.
Pokud jste k historickým detektivkám zdrženliví, protože si myslíte, že jsou málo akční, tak tahle je výjimkou. Vražd je tu dost, k tomu si přičtěte všechny ty atributy, o kterých jsem psal výše. Dějově nabitý příběh má rozhodně spád, je oblečený do moderního hávu, ale stále si zachovává jistou poválečnou syrovost. Skvělý přednes interpreta audioknihy zážitek z příběhu ještě umocňuje.
Knižní předloha:
Originální název: Kraj Pana Boga (2020)
Vydání v České republice: Slovart (2023)
Přeložil: Michael Alexa
432 stran
Audiokniha:
Vydáno: OneHotBook (2024)
Čte: Jakub Gottwald
Celková délka: 13 hodin 2 minuty