Pověsit řemeslo zločince na hřebík není snadné. Přesvědčí Vás o tom jižanský noir příběh pro milovníky vůně benzinu a řevu silných motorů, ve skvělém audioknižním podání Jana Teplého ml.
Současné příběhy z amerického jihu mají zvláštní kouzlo a přitažlivost. Dusné podnebí, ospalé vesnice, opuštěné průmyslové objekty, nelegálně vypálená kořalka, tajné závody a buranští drsňáci, co nejdou pro ránu daleko. Sem přesně umístil děj svého akčního románu s několika psychologickými i společensko-kritickými prvky černošský autor S. A. Cosby.
Celým jménem Shawn Andre Cosby (narozen 1973) pochází z jihovýchodní Virgínie, kde vyrůstal na tamějším venkově. Studoval angličtinu na univerzitě, ale když jeho matka těžce onemocněla, musel studia přerušit a najít si práci. Prošel řadou zaměstnání, která ovlivnila jeho pozdější literární tvorbu. Pracoval jako vyhazovač, stavební dělník nebo manažer prodeje. Dělal také maskota pro řetězec fastfoodů.
V roce 2011 začal psát krátké povídky a publikoval je v řadě antologií a časopisů. I když víc povídek napsal, než publikoval, nakonec se na něj po osmi letech usmálo štěstí. Cosby za jednu ze svých povídek získal cenu Anthony za nejlepší povídku roku. Poté přesedlal na romány, charakterizované jako „jižanský noir“. Ještě předtím ale vydal autobiografický titul Má nejtemnější modlitba. V roce 2020 už následovala Asfaltová pustina, která tehdy autora doslova katapultovala mezi hvězdné spisovatele. Příběh z virginského venkova (odehrává se v roce 2012) s antihrdinou Beauregardem, plný automobilových honiček, akčních scén, ale také filozofických pasáží, se dostal do seznamu dvaadvaceti nejlepších titulů roku. Mimo jiné vyhrál literární ceny Anthony a Los Angeles Times Book Prize, a dokonce se začalo mluvit o filmové verzi. Tehdy sedmačtyřicetiletému Cosbymu se po více jak dvaceti letech literární kariéry konečně dostalo patřičné pozornosti.
Co potřebují bankovní lupiči, chtějí-li být „úspěšní“? Dobrý plán, perfektní znalost budoucího místa činu, dobré maskování a především – excelentního řidiče. Machra, který je odveze i z té největší šlamastiky a dokáže ujet nadupaným policejním speciálům. Beauregard „Bug“ Montage takovým řidičem kdysi byl. Teď ale pověsil kariéru na hřebík. Žije v mobilním domku v zapadlé pustině ve Virgínii, kam turisté nezabloudí ani omylem. Se svou druhou ženou vychovává dva syny a s bratrancem provozují malou autoopravnu. Jenže jeden syn potřebuje nové brýle, druhý rovnátka, dcera z prvního manželství má před promocí a Bugově matce hrozí vyhazov z pečovatelského domu, jelikož podváděla s pojištěním. Bug se snaží ze zoufalé situace vybruslit, ale nabídky nechat se znovu najmout do „kšeftu“ odmítá. Jediné, co je na hranici legality, jsou jeho přivýdělky na tajných závodech nadupaných muscle cars, ale ani to není žádná sláva.
Nakonec rezignuje. Neochotně přijme nabídku svého známého Ronnieho „na tutovku“ – vyloupení klenotnictví, na které dostal tip od své přítelkyně, jenž v něm pracuje. Bug rozhodně nechce nechat vše na lehkomyslném Ronniem a jeho bratrovi a všechno do puntíku promyslí. Jak už to ale bývá, samotná akce nejde podle plánu. Klenotnictví navíc bylo podle všeho jen nastrčená „kasička“ mafiánského bosse, kterému loupeží Bugova parta pořádně šlápla na kuří oko. Boss si rozhodně nenechá nic líbit. Chce zpátky svoje peníze a poté pokud možno pomalým a krutým způsobem sprovodit ze světa lupiče, jejich kamarády a dokonce i rodiny. Bug bude muset honem rychle oprášit své léty nabyté zločinecké zkušenosti, aby zachránil kůži sobě i své rodině. Ale bude to stačit?
Úspěch románu autora příjemně zaskočil. „Takový ohlas na Asfaltovou pustinu jsem rozhodně nečekal ani v nejdivočejších snech,“ nechal se jednou slyšet. „Byl jsem ohromen faktem, kolik čtenářů se chtělo vžít do postavy Beauregarda a prožít příběh jeho očima.“ Teď si možná říkáte, co je na příběhu tak zvláštního… Jde přeci o klasickou zápletku o muži, který se chce odstřihnout od své minulosti, ale minulost má jiné mínění. I když má Bug silnou motivaci (je na něm závislých dost lidí), román vykazuje všechny znaky podobně laděných příběhů. Nelegální závody, falešní poldové, problémy s matkou, vzpomínky na otce, přemlouvání do další akce. Poté další klasické elementy – plánování, ladění detailů a nezodpovědný parťák, který se chová jako neřízená střela. Jenže viděli jste někdy díla Quentina Tarantina nebo bratří Cohenů? Ti také vzali relativně ohranou a jednoduchou dějovou kostru, a přesto ji dokázali svérázným a osobitým pojetím povýšit na téměř kultovní dílo.
To je přesně případ S. A. Cosbyho. Je znám tím, že se ve svých dílech vyjadřuje k některým sociálním problémům a mimo jiné i stále přítomnému rasismu nebo homofobii (platí to zejména o jeho dalším, snad ještě více oceňovaném románu Slzy ostrý jak břitva – vyjde v září 2023). Ale v případě Asfaltové pustiny se nemusíte bát dominantního sociálně-kritického vyznění. Je očividné, že se autor snaží čtenáře pobavit a odreagovat, takže mu nabízí několik akčních scén a dostatek napětí. Zároveň ale přece jen nutí čtenáře k zamyšlení, jak by se zachovali oni, zdali je možno žít dvojím životem a zdali je skutečně možné ze sebe minulost jen tak setřást. To vše dobarvuje sugestivním popisem míst, kde se děj odehrává, díky čemuž by příběhu filmová verze – ujal-li by se jí někdo v tomto směru patřičně „nadaný“ – slušela.
Měl jsem možnost příběh recenzovat ve formě audioknihy. Jak už jsem uvedl v perexu, načetl ji herec Jan Teplý ml., kterého znáte mimo jiné z krimi seriálu Temný kraj. Výběr tohoto interpreta byla výtečná volba. Jeho lehce chraplavý a příjemný hlas se přesně hodí do stylu románu. Dominují mu především mužské postavy, ale s těmi ženskými se vypořádává důstojně, bez zbytečného pitvoření. Zjevně si užívá pasáže, kdy mluví buď jako některý z mafiánů, nebo jedna z mnoha „smažek“ pohybujících se kolem Beauregarda. Audioverze je vybavena skvělým zvukovým podkresem (charakteristické bublání osmiválců) a neméně dobře vybranými hudebními vložkami.
Asfaltová pustina nabízí čtenářům klasický krimi příběh zasazený na dusný americký jih. Zároveň se snaží o lehce sociální podtext, kdy antihrdina vinou několika nepříznivých okolností vlastně nemá na výběr. Přináší polemiku o tom, zda by se z nepříznivé situace mohl dostat jinak, ale zároveň si pohrává připouští myšlenku, že Bug ve skutečnosti po akci touží a dělá mu dobře být zase ve hře. Od poloviny příběhu není nouze o napětí, objeví se několik překvapivých zvratů a souvislostí. Paralelně s Bugovým osudem se souběžně rozvíjejí i osudy dalších aktérů. Ti mají většinou touhy v tomto žánru obvyklé – válet se v posteli plné stodolarovek, polykat tablety Oxykodonu a zapíjet je hektolitry piva. Žádná z postav ale rozhodně nemá lístek až na konečnou. Ocitli se totiž v něčem, co autor výstižně popisuje jako vosí hnízdo obklopené zmijemi. Pro některé z nich z něj vede jen cesta pomsty vedoucí rovnou do pekla a není z ní návratu (tady trochu vidím podobnost s Ocelovým srdcem Alberta Čuby). Nebo naděje existuje?
Knižní předloha:
Originální název: Blacktop Wasteland (2020)
Vydání v České republice: Argo (2022)
Přeložil: Martin Urban
300 stran
Audiokniha:
Vydáno: OneHotBook (2023)
Čte: Jan Teplý ml.
Celková délka: 10 hodin 54 minut
Médium: 1x CD mp3