Dívka, která musí zemřít (David Lagercrantz)

Lisbeth Salanderová se rozhodla, že už nebude kořistí, ale šelmou. Cena za to však bude docela vysoká. Třetí pokračování Larssonova slavného Milénia.

V jednom stockholmském parku je uprostřed léta nalezeno tělo jakéhosi Asiata. Bezdomovec se už nějakou dobu pohyboval na nedalekém náměstí a ti, kdož si ho pamatují, ho považovali za podivína, který neustále cosi nesrozumitelného vykřikoval a ani ve velkých vedrech se neodloučil od své péřové bundy.

Novinář Mikael Blomkvist se už zase strachuje o svou přítelkyni Lisbeth Salanderovou. Jedna z nejlepších hackerů na světě a geniální matematický mozek mu nebere telefony, neodpovídá na vzkazy, a když se za ní Michael vypraví do bytu, zjistí, že ho mezitím prodala. Lisbeth se odstěhovala neznámo kam a Mikael se lituje, že ho opustila. Dokonce se mu už ani nenabourává do počítače. Z chmur ho vytrhne až telefonát jisté patoložky, která ohledávala tělo drobného bezdomovce-Asiata. Z nějakého důvodu u sebe měl telefonní číslo na Mikaela. Novinář netuší, o koho by mohlo jít, ale začne ho to nakonec proti jeho vůli zajímat.

Lisbeth mezitím zastihujeme v Moskvě, kde sleduje jakéhosi boháče jménem Kuzněcov, spojeného s ruskou mafií. To ale není její hlavní cíl. Tím je definitivní a úplná likvidace její nenáviděné sestry Kamily

Když švédský novinář Stieg Larsson napsal trilogii Milénium, odstartoval obrovskou vlnu zájmu o tzv. severskou detektivku. Všechny tři romány slavily úspěch po celém světě, ale autor, který předčasně zemřel na infarkt, se té slávy už nedočkal. Zůstala po něm nedokončená čtvrtá kniha a řada nevyužitých námětů na další romány. Po dlouholetých sporech mezi Larssonovým otcem a bratrem se spisovatelovou přítelkyní se najednou objevil jiný novinář, kterému bylo nabídnuto, aby se pokračování ujal. David Lagercrantz, mimo jiné autor biografické knihy Já jsem Zlatan Ibrahimovic, dlouho neváhal, ale úspěchem si také dlouho jistý nebyl.

Čtenářům se nicméně zřejmě po Lisbeth a Mikaelovi stýskalo, a tak pokračování přijali vstřícně a oba protagonisté se ještě stali hrdiny páté a šesté knihy série. Tu poslední přijel David Lagercrantz osobně představit do Prahy a uvedl, že by se tímto dílem měl příběh Lisbeth a Mikaela završit. Také čtenáře navnadil tím, že se tentokrát Lisbeth podívá i do Prahy. Obojí je sice nutné brát poněkud s rezervou, ale příběhu to na kvalitě neubírá.

Celý pobyt Lisbeth v Praze je totiž omezen na pár zmínek o tom, že vidí z okna hotelu na Náměstí republiky a že její nová přítelkyně se vydává na prohlídku Pražského hradu. S tím završením to také není tak horké. Nějaká kapitola Lisbetina života se sice uzavře (v poněkud šíleném závěru, kdy se z ní stává téměř Lara Craft), ale i když se autor nechal slyšet, že už se chce věnovat něčemu jinému, může se klidně on (nebo nikdo jiný) k slavnému novináři a počítačové kouzelnici klidně po čase vrátit. Tak, tím jsem asi uklidnil některé čtenáře na úkor jistého spoileru…

Podobně jako v předcházejících titulech série se ani tady nesoustředíme jen na jeden příběh a stejně tak nelze Lagercrantzovu knihu žánrově přesně zařadit. Osciluje mezi špionážním a konspiračním thrillerem, najdeme tu prvky dobrodružného dramatu i psychologického příběhu a detektivky. Dále se rozvíjí témata, která buď nestačil rozvinout Stieg Larsson nebo ani Lagercrantz sám. Děj se tak opět stočí k Lisbetině sestře Kamile nebo jejich otci, ruském zběhovi Zalaščenkovi.

Nově je tu motiv tragédie, která se stala před několika lety během expedice na Mount Everest a ovlivnila zásadně životy několika jejích členů. Na sérii Milénium poněkud netradiční, ale přesto zajímavá zápletka. Snad by jen mohla být rozluštěna trochu rychleji, autor si občas dává na čas. Příběh je v podstatě rozdělen do tří hlavních dějových linií – Lisbetina plánu na pomstu, Mikaelova pátrání po žebrákově původu a odhalení pozadí tragédie na nejvyšší hoře světa. Tentokrát dostává Mikael více prostoru než v předcházejícím románu, ale mě osobně přijde škoda, že se tu až na výjimky více neprobírá novinářská problematika, jako to bylo za Stiega Larssona.

Poslední díl Milénia se ke mně dostal v podobě audioknihy (poslechněte si ukázku na Soundcloudu). V režii Jitky Škápíkové ji načetl jeden z našich nejlepších a nejcharismatičtějších dabérů, Martin Stránský. Příjemnou, trochu nakřáplou a mírně drsnou barvu jeho hlasu si mohli vychutnat televizní diváci už u proslulého Dr. House. Vídat ho mohou i pravidelní diváci seriálů Ordinace v růžové zahradě, Modrý kód, Doktoři z Počátků a mnoha dalších. Největší úspěchy však stále tenhle jihlavský rodák sklízí v dabingu nebo na divadle. Načetl také všechny předcházející díly Milénia.

Dívku, která musí zemřít namluvil herec Martin Stránský

Audiokniha je rozdělena do dvou CD se záznamy ve formátu mp3. Kapitoly jsou předěleny vkusně vybraným hudebním motivem. Zatímco při čtení ženských replik je Martin Stránský pochopitelně umírněný, mužské party – zejména starší postavy nebo drsnější charaktery – si zjevně užívá. Poslech audioknihy Vás na téměř dvanáct a půl hodiny přenese do Stockholmu a jeho okolí. Přijměte toto pozvání. Dívka, která musí zemřít není špatný příběh, na druhou stranu není z těch, který by vyžadoval neprodlené pokračování. Ale kdo ví, jestli se vůbec s Michaelem a Lisbeth ještě někdy setkáme.

Knižní předloha:
Originální titul: Hon som måste dö (2019)
Vydání v České republice: HOST – vydavatelství, s. r. o. (2019)
Přeložila: Karolína Kloučková
400 stran

Audiokniha:
Vydáno: OneHotBook (2019)
Čte: Martin Stránský
Celková délka: 12 hodin 20 minut
Médium: 2 CD / mp3

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA