Během dvou bouřlivých nocí zmizely z tábora dvě mladé vedoucí. Po dvaceti letech byly nedaleko dnes už opuštěného tábořiště nalezeny lidské kosterní ostatky. Komu patří? A co se tehdy vlastně stalo?
Před dvaceti lety trávily děti léto na jednom církevním táboře na oregonském mysu. Tábor vedli manželé Jeremiah a Naomi, pokrytečtí náboženští fanatici. O děti se staralo devět dívek ve věku mezi osmnácti a dvaceti lety. Místo hlídání svých svěřenců se však raději po večerce věnovaly sexu s víceméně stejně starými zaměstnanci tábora, kouření trávy a plánování kanadských žertíků. Jedna z vedoucích, křehká dívka jménem Eleanor, otěhotněla a jedné mlhavé noci se rozhodla, že raději skočí z útesu. Sebevraždu si v poslední chvíli rozmyslela, ale už bylo pozdě. Kdosi ji srazil do rozbouřených vln oceánu…
Podobné problémy má i Monica. Otěhotněla s Tylerem, který s ní podvedl svou snoubenku Jo-Beth. Monica nakonec potratí, ale chce se s Tylerem další noc po Eleanořině zmizení sejít v opuštěné kapli. Všechno mu chce vysvětlit a promluvit si. V ponuré a temné stavbě ale najde umírajícího Tylera s nožem v zádech. Když se dá zděšeně na útěk, kdosi ji pronásleduje. Ani Monicu už pak nikdo nikdy nespatří.
Američanka Lisa Jackson je poměrně plodnou autorkou. Někdejší bankéřka začala s psaním milostných románů, posléze přesedlala na detektivní thrillery. V příbězích plných napětí z neznámého zla vždy dokázala beze zbytku využít prostředí, ve kterém se odehrávají. Mrazení ve čtenářích přitom dosahovala starými dobrými prostředky – neznámými zvuky, temnými kouty a všudypřítomným pocitem, že vás někdo neustále sleduje. Takto se prosadila zejména knižními sériemi New Orleans, Savannah a Alvarezová & Pescoliová, z nichž všechny tituly vyšly i v češtině. Kromě toho napsala několik samostatných krimi románů, mezi které patří i aktuální titul To mi zaplatíš.
Letní tábory nejsou jen o „bojovkách“, koupání, lovení bobříků a turnajích ve volejbale. Zejména ve filmech to dokázal už kdysi jistý Jason Voorhees, když začal jeden pátek třináctého „korigovat“ počty dětí na jednom takovém táboře. Také Lisa Jackson nyní sahá po stále vděčném tématu tábora a zejména kontrastu mezi přepokládanou letní pohodou a zlem odehrávajícím se pod povrchem. K tomu přidává sice ne originální, ale čtenářsky i divácky stále atraktivní motiv sdíleného dávného tajemství.
To mi zaplatíš se odehrává střídavě před dvaceti lety a střídavě v současnosti. Každá kapitola je nadepsána určením doby, místa a optikou jaké postavy bude nahlížena. Když v jeskyni pod táborem náhodou objeví pytlák část lebky a posléze jsou na jiném místě nalezeny i lidské kosti, přivolá událost na místo všechny bývalé táborové vedoucí. Teď už jsou to dospělé ženy na prahu čtyřicítky. Některým se za těch dvacet let dařilo lépe, některým hůře. I přes odstup dvou dekád však nedokáže většina z nich zapomenout na nenaplněnou lásku, ale i na nevraživost a nenávist. Román je tak zajímavý mimo jiné i tím, že nabízí možnost srovnání tehdejších charakterů s jejich současnými podobami. Jak se změnili nezodpovědní, tak trochu sobečtí a leckdy i naivní teenageři?
I když tu hrají vášně a sex poměrně značnou úlohu, většinu času se Lise daří udržovat čtenářovu pozornost především nepolevujícím napětím pramenícím z pozvolného (leckdy až moc pozvolného) odhalování, co se tehdy v oněch dvou nocích, kdy beze stopy dívky zmizely, stalo. Zejména kapitoly z doby před dvaceti lety nepostrádají sugestivní popis ponuré atmosféry. Mezi dřevěnými příbytky tábora, kde často prší nebo řádí bouře, se může v okolních lesích a křovinách skrývat vrah. Nebo co hůř – možná skrývá se mezi osazenstvem tábora…
Už v dřívějších recenzích románů Lisy Jackson jsem naznačil, že má občas problém s logickou návazností. V tomto románu je v závěru několik situací, které jsou poněkud přitažené za vlasy. Je trochu škoda, že jsou tyto nepravděpodobné scény zřejmě vykonstruované jen k „postrašení“ čtenáře za každou cenu. Těžko totiž pochopit, proč by jedna z postav takto jednala až po dvaceti letech, když tomu měla za tu dobu dostatek příležitostí. Stejně tak je nedotažené vysvětlení jedné z klíčových scén v minulosti, protože obsahuje nelogické, až absurdní jednání dané postavy. Mám dost velké pochybnosti, zdali by to opravdu všechno absolvovala, když mohla k dosažení cíle použít mnohem snazší prostředky.
To mi zaplatíš však rozhodně není špatná kniha a zaplatit za ni se vyplatí. Čeká vás zajímavé srovnání hlavních postav tehdy a dnes. V příběhu vyprávěném prostředky, které na klasických strašidelných detektivkách máme rádi, budete pozvolna odhalovat staré tajemství. Pro mnohé by však mělo zůstat utajeno i dnes a dokonce se zdá, že někdo pro to udělá všechno. Škoda jen, že poněkud nelogické chování některých postav v závěru trochu shazuje dosavadní dojem reálně vystavěného příběhu. Nicméně je léto, doba prázdnin a táborů. Pošlete děti na nějaký z nich (jen doufejte, že ho nepovede podobně „povedená partička“) a přeneste se s knihou Lisy Jackson na počasím proměnlivé oregonské pobřeží, kde se můžete krásně bát.
Originální titul: You Will Pay (2017)
Vydáno: Kensington, New York (2017)
Vydání v České republice: Domino (2018)
Přeložila: Marie Čermáková-Frydrychová (2018)
488 stran