Dvacet týdnů na první příčce bestsellerů ve Velké Británii, třináct týdnů na vrcholu žebříčku nejprodávanějších knih podle New York Times. Práva prodána do 35 zemí. To je thriller britské autorky Pauly Hawkins, kterou až do jeho uvedení nikdo neznal, a který nyní v hollywoodské produkci přichází na filmová plátna…
Pětatřicetiletá Rachel (Emily Blunt) cestuje každý den vlakem z předměstí do New Yorku. Během nudné cesty pozoruje lidi u domků podél trati. Zvlášť ji zaujme jeden mladý pár, který si sama pro sebe pojmenuje jako Jason a Jess. Pro rozvedenou alkoholičku Rachel jsou ztělesněním dokonalé dvojice a harmonického rodinného života. Tedy toho, co jí samotné nebylo podle jejího mínění dopřáno. Jaké je však její rozčarování, když jednoho dne zahlédne „Jess“ (Haley Bennett) na terase domu s milencem. Rachel je rozzuřená, jak mohla mladá žena tak pošpinit své rodinné štěstí?
Po čase žena z domku (ve skutečnosti se jmenuje Megan) za záhadných okolností zmizí. Rachel přesvědčena, že nejspíš utekla s milencem, kterého před časem viděla z vlaku. Rozhodne se pomoci manželovi Megan (ve skutečnosti Scott; Luke Evans). Vše ale komplikuje fakt, že Megan se Scottem bydleli v blízkosti domku, kde kdysi bydlela také Rachel se svým mužem Tomem (Justin Theroux). Ten nyní v jejich bývalém domě žije se svou novou manželkou Annou (Rebecca Ferguson) a malou dcerkou Evie. Rachel oba považují za hysterickou stalkerku a neváhají ji udat na polici. Není proto divu, že Rachel nikdo nevěří a že nakonec ona nevěří ani sama sobě.
Když v roce 2015 vyšel původně britské novinářce a rodačce z afrického Zimbabwe román Dívka ve vlaku, stal se ihned bestsellerem a při jeho hodnocení se nešetřilo superlativy. Autorka Paula Hawkins na něm pracovala šest měsíců a snažila se jím vyřešit svou finanční situaci. Výsledek jistě několikanásobně předčil očekávání. Psalo se o tom, že si psychothriller podmanil všechny žebříčky bestsellerů na obou stranách Atlantiku, a že trhal rekordy v rychlosti prodeje. Velice často byl srovnáván s jiným knižním hitem, rovněž psychothrillerem, který o dva roky dříve napsala pod názvem Zmizelá americká autorka Gillian Flynn.
Nutno říci, že Zmizelé se u českých i zahraničních čtenářů dařilo o trochu lépe, možná proto, že řada z nich očekávala od Dívky ve vlaku něco obdobného a další titul na podobné téma s americkým trhákem (který byl později rovněž zfilmován) hojně srovnávali. Úspěch „Dívky“ přiměl studio DreamWorks Pictures, aby koupilo filmovací práva a jeden z nejpropagovanějších titulů poslední doby převedlo na filmové plátno. Všichni víme, že se podobný přenos pokaždé nepodaří a dost často končí katastrofou v podobě finančního prodělku. Navíc u takto úspěšných a především masivně propagovaných románů je jasné, že se na filmovou verzi půjde podívat řada z těch, co knihu přečetli. Což znamená, že budou nepochybně filmové postavy srovnávat se svými představami získanými během četby. Jak se tedy tvůrcům filmu povedlo s touto výzvou vyrovnat?
Film se kupodivu drží předlohy velmi věrně a řada dialogů dokonce zůstala ve filmu nezměněna. Asi největším překvapením tak pro čtenáře bude přesun místa děje z původního fádního londýnského předměstí plného domků, které jsou si podobné jako vejce vejci, do poněkud luxusnějšího předměstí New Yorku. Zatímco se kniha odehrává v podstatě během letních měsíců července a srpna, filmová verze se odehrává na podzim, což tvůrcům umožnilo využít kontrast mezi studeným sychravým počasím, plným padajícího listí a mlhy, se zdánlivě hřejivými a útulnými interiéry předměstských domků. Tohle se celkem povedlo, navíc s přesunem děje do USA souhlasila i sama autorka.
Knižní předloha je vyprávěním příběhu z pohledu tří žen (Rachel, Megan a Anny), založeném de facto na nepřetržitých monolozích. Tím pádem je děj vyprávěn v první osobě a v přítomném čase. Každá kapitola je nadepsána jménem postavy, která ji vypráví a přesným určením času, ve kterém se kapitola odehrává. Filmová verze amerického herce a celkem uznávaného režiséra Tate Taylora zpočátku volí stejný způsob vyprávění. Postupem času však monology v podobě tzv. voiceoveru ustávají a titulky navozující čas děje se omezují pouze na oznámení typu „o měsíc dříve“, přičemž avízo o návratu děje zpět do přítomnosti většinou chybí. Časová orientace v ději tak může být pro někoho malinko obtížnější.
Předloha stojí na psychologii tří odlišných žen (a přesto v něčem stejných), na které si můžeme udělat názor hned na začátku, ale postupem času ho můžeme několikrát změnit. Dívka ve vlaku je přesně tím příběhem, kdy to, co je nám předkládáno z jednoho pohledu, může vypadat přesně opačně očima někoho jiného. Dokonce později i z pohledu té samé osoby, pokud si uvědomí to, co už dříve nevěděla.
To vše předpokládá výrazné herecké výkony. Nejtěžší úkol stál před třiatřicetiletou britskou herečkou Emily Blunt, která svou zásobu „akčních drsňaček“ v poslední době rozšířila sci-fi thrillerem Na hraně zítřka a krimi filmem Sicario: Nájemný vrah. Při ztvárnění Rachel musela během filmu projít několika hereckými polohami, od apatické mladé ženy, která už od života nic nečeká, až po alkoholem prosáklou trosku, které by chtěla pomáhat, ale které už nikdo nevěří. Nutno říci, že filmová verze Rachel je díky Emily přesto mnohem půvabnější, než v knize, kde je tahle postava líčena jako neatraktivní a tlustá alkoholička (i když to tak nebylo vždy).
Oproti tomu mladší kolegyně Bluntové, rodačka z Floridy Haley Bennett, která se objevila v psí romanci Marley a já nebo nyní v nové verzi starého westernového hitu Sedm statečných, předvádí svou Megan jako celkem uvěřitelnou postavu, promiskuitní a nespolehlivou manželku, která neskrývá svůj odpor k práci chůvy, kterou vykonává, jen aby se zaměstnala, nicméně – jak se dozvíme později – její svým způsobem apatický a možná zpočátku i odsouzeníhodný postoj má své důvody v dávné minulosti. Haley Bennett se s tváří „dospělé lolitky“ celkem dobře daří přepínat mezi znuděnou paničkou, atraktivní pokušitelkou až po nejistou mladou ženu, která nese na bedrech smutek způsobený dávnou událostí.
Trojici hlavních představitelek doplňuje švédská herečka Rebecca Ferguson v roli Anny. Tahle křehká blondýnka zazářila coby akční sexy partnerka (tehdy ještě brunetka) Toma Cruise v pátém díle Mission Impossible (s podtitulem Národ grázlů) a objeví se i v chystaném šestém dílu. I ona trochu obrušuje hrany své knižní postavy – díky její křehkosti není Anna až taková „mrcha“, jak je líčena v knize.
Zatímco o hereckých představitelkách bylo rozhodnuto v podstatě hned, obsazení mužských partů se měnilo. Nakonec se v nich usadila hvězda seriálu Pozůstalí Justin Theroux v roli Toma a Luke Evans (Scott), mužný hrdina mnoha historických a fantasy filmů, případně filmové série Rychle a zběsile.
Filmová Dívka ve vlaku se drží své úspěšné knižní předlohy a neublížil jí ani přesun místa děje z Británie do Spojených států. Tvůrci vsadili na studenou malebnost podzimu, která důstojně zastupuje anglické léto a dobře podbarvuje mrazivý příběh. Děj sice v půlce malinko zamrzá, naštěstí ne nadlouho. Pomalému tempu vyprávění sice občas chybí vnitřní monology, na kterých je příběh založen, naštěstí vše zachraňují slušné herecké výkony v čele s Emily Blunt. Čtenáře jistě filmová podoba hlavních postav neurazí, byly podle mého názoru vybrány velice dobře. Ti, kdo knihu nečetli, čeká další moderní psychothriller ve stylu Zmizelé nebo Dřív než půjdu spát.
Román byl vydán česky v roce 2015, ve stejné době také vyšel jako audiokniha (vydavatelství OneHotBook, délka 11 hodin, 15 minut). Hlavní ženské party namluvily herečky Petra Špalková (Rachel), Tereza Bebarová (Megan) a Lucie Pernetová (Anna). O křtu audioknihy jsme Vás informovali.
USA 2016
Česká premiéra: 6. 10. 2016
Režie: Tate Taylor
Hrají: Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Haley Bennett, Justin Theroux, Luke Evans, Édgar Ramírez, Allison Janney, Lisa Kudrow, Laura Prepon, Marko Caka, Mauricio Ovalle a další.
Délka: 112 minut Mluveno anglicky (české titulky)
Oficiální česká stránka filmu: http://www.freeman-ent.cz/klient-84/kino-78/stranka-1669/film-97175
Oficiální stránka: http://www.thegirlonthetrainmovie.com/