Agentka FBI se dostává do vládní operační skupiny, aby v příhraniční oblasti mezi USA a Mexikem, kde neplatí žádné zákony, podpořila eskalující válku proti drogám. Vydává se na cestu, během které je nucena v zájmu přežití pochybovat o všem, v co dosud věřila.
Mladá agentka FBI Kate Macer (Emily Blunt) se spolu se zásahovou jednotkou účastní razie v domě mexického kartelu v zapadlém arizonském městečku. Při jednom z výstřelů je náhodně objeven tajný prostor mezi místnostmi domu. V nich jsou postupně nalezeny mrtvoly devatenácti lidí, zabalených v igelitu. Následně zahynou dva policisté kvůli nastražené mině v přilehlé garáži domu.
Vzhledem k tomu, že Kate při akci prokázala chladnokrevnost, je posléze přidělena k vládní operační skupině, která se zaměřuje na boj proti drogám na americko-mexické hranici. Cílem skupiny jsou mimo jiné dva vysoce postavení bossové kartelu, který je kromě ovládání obchodu s drogami údajně zodpovědný i za hromadu mrtvol v tzv. domě smrti (obvyklý způsob likvidace nepřátel kartelu). Kate souhlasí. Všechno řídí na první pohled „hejskovský“ a sebevědomý Matt Graver (Josh Brolin), který má sebou tajemného kolumbijského agenta, chladného Alejandra (Benicio Del Toro).
Když se skupina proti očekávání vydává do mexického Juarezu, není si Kate vůbec jistá, jakou hru skupina hraje a jaký je vlastní její úkol v ní. Brzy je vtažena nejen do nelítostného světa pohraničních drogových válek a všudypřítomné korupce, ale stále častěji se stává součástí něčeho, na čem se vůbec podílet nechce. Jenže ani u svých dřívějších nadřízených nepochodí. Hranice pravomocí se změnily, a má-li být boj se sedmihlavou drogovou saní doveden do částečně úspěšného konce, nesmí se příliš koukat na to, co je černé a co bílé. „Tady nepřežijete. Nejste vlk. Tohle je teď země vlků.“ To jsou slova Alejandra v jedné ze scén. Jinde zase konstatuje: „Vašim americkým uším nebude nic dávat smysl a budete zpochybňovat vše, co děláme. Ale nakonec řeknete: ‚Ti chlapi měli pravdu.‘“
Kanadský scenárista a režisér Denis Villeneuve (Požáry, Zmizení) má za sebou zhruba desítku filmů. S nimi stačil objet několik festivalů a získat řadu cen. Ke spolupráci na Sicariovi (výraz znamená v Mexiku „nájemný vrah“) si pozval trojici zavedených hereckých tváři, které smíchal s víceméně neznámými herci (s výjimkou Victora Garbera – Titanic, Nesmrtelný). O svém filmu říká: „Sicario je silnou výpovědí o operacích pololegálních agentů a mexických kartelech. Ale je to také příběh o Americe, o střetu idealismu a realismu při řešení problémů jiných zemí.“
Britská herečka Emily Bluntová (Na hraně zítřka) hraje idealistickou agentku, která byla až dosud profesionálně chladná a ve svém oboru velmi dobrá. Nyní se ale ocitá na neznámé půdě a neví, v jaké hře se ocitla. Neví to dlouho ani divák (dozví se to v podstatě později z jedné jediné věty), díky čemuž se právě do pocitů Kate dokáže vžít nejlépe. Přispívá k tomu velkou měrou kamera, která si libuje v záběrech zmateného výrazu Kate, ale hlavně v dokumentárně laděných záběrech (převážně) z jejího pohledu.
Díky tomu tak opravdu můžeme pocítit nepříjemné mrazení v zádech, když kolona po zuby ozbrojených bezpečnostních složek vjíždí do Juarezu, kde nebezpečí číhá na každém kroku a kde nahé mrtvoly nepohodlných lidí visí s uťatými hlavami z dálničního nadjezdu. Ve scéně, kdy se jednotka vrací s „ukořistěným“ členem kartelu a uvízne v koloně před hraničním přechodem, by se napětí dalo krájet. A opět díky téměř dokumentární kameře máme pocit, že sedíme v jednom z aut, šeredně se potíme a čekáme, odkud přilétne kulka.
Josh Brolin (Lovci mafie) ztvárnil svého Mattyho jako zpočátku žoviálního frajírka. Když však jde do tuhého, umí být pěkně chladný a o ničem si nedělá iluze. Ani jeho úkol v celé misi není pro Kate zpočátku zcela jasný.
Pokud je však někdo opravdovým panem Záhadným, je to Alejandro v podání původem portorického herce Benicia del Toro (Divoši, Che Guevara). Bývalý prokurátor, který sám vypadá jako šéf kartelu. Ve skutečnosti zabiják, který sleduje svůj vlastní cíl. Především je to velmi charismatická postava a postupně se dokonce stává ochráncem Kate.
Úvodní scéna naznačuje, že se film nebude s ničím párat. Ošuntělý dům, ohavné mrtvoly, výbuch, to vše (zvláště v kině) dobře navozuje pocit neustále hrozícího nebezpečí. Pak se na chvíli zvolní a rozebíhá se hra různých bezpečnostních složek, přehlídka po zuby ozbrojených a vousatých „macho nabouchanců“, mezi kterými nechybí ani texaští maršálové s klobouky stejně velkými jako jejich ego.
Následně přijdou výše zmíněné a výborně natočené scény „výletu do Mexika“, které jsou napínavé a chladně brutální zároveň. Pak už se ovšem na akci rezignuje úplně a napětí vystřídá velmi volné tempo. Chvílemi se zdá, jako by tvůrci zapomněli na děj a měli za to, že prostředí je natolik neokoukané a svým způsobem zajímavé, že se divák spokojí s neustálými záběry na vyprahlou, pustou a chudou oblast americko-mexické hranice.
K tomu se doplní pár záběrů z mexických slumů a studeného neosobního prostředí vojenské základny. To vše pak podbarvit dramatickou (výbornou a velmi působivou) hudbou a na zbytek filmu je vystaráno. Funguje to, ale ne pořád. Ve druhé polovině už záběry Kate, které se v obličeji značí bezmocnost, deziluze a zklamání, trochu nudí.
Malé oživení pak přichází v závěru, ve scéně nočního průchodu tajným tunelem pod hranicí. Tady režie docela zabodovala, když rezignovala na obvyklé stmívačky a rozhodla se zprostředkovat divákovi děj z pohledu kamer na noční vidění. Opět se na něj přenáší neklidný dojem, že je spolu s postavami v akci, kde se může stát cokoliv.
Samotný problém drogové cesty a imigrantů je vážný a mnoho filmů se kolem něj netočí. Sicario sice nepřináší žádný náznak řešení (a ani nemůže), ale ukazuje celý problém bez příkras, v celé své syrovosti. Ani nic řešit nechce. Po vzoru některých postav nic moc nekomentuje a zkrátka ukazuje: prostě to tak je. Můžeme s tím dělat jedině to, že nepřestaneme bojovat, ale abychom chtěli být alespoň trochu úspěšní, musíme porušit některá pravidla. Někomu (Kate) se to možná nebude líbit, ale tak to prostě je. Ke konci filmu je scéna, ve které kluci hrají fotbal poblíž hraničního plotu. Někde v dálce se ozve střelba. Mladí hráči se zarazí, avšak jen na chvíli. Pak hrají dál. Život jde dál. Tohle je naše realita. Bohužel.
Jaký je tedy konečný verdikt? Sicario: Nájemný vrah je ponurý thriller, natočený bez příkras. S několika efektními a zajímavě natočenými scénami. Sice by mu místy prospělo větší tempo, ale zase díky občas téměř dokumentární kameře dokáže vtáhnout diváka do děje. Je jen otázkou, zdali to bude všem stačit. Depresivní snímek přináší pohled na (pro nás) méně známou problematiku. Neřeší ji, nemaluje ji na růžovo, servíruje nám ji bez obalu. To vše za pomoci dobře odvedených hereckých výkonů. Už proto stojí za vidění.
USA 2015
Česká premiéra: 29. 10. 2015
Režie: Denis Villeneuve
Hrají: Emily Blunt, Benicio Del Toro, Josh Brolin, Victor Garber, Jon Bernthal, Daniel Kaluuya, Jeffrey Donovan, Raoul Trujillo, Julio Cedillo, Hank Rogerson, Maximiliano Hernández, Lora Martinez-Cunningham, Dylan Kenin, Kevin Wiggins
Délka: 121 minut
Mluveno anglicky, španělsky (české titulky)
Oficiální česká stránka filmu: www.warnerbros.cz
Oficiální stránka: www.sicariofilm.com