Zábavná kniha o těžkém životě milionářské smetánky, kde se jen tak mimochodem povaluje jedna mrtvola, otvírá novou sérii Sester Blackbirdových.
Sestry Blackbirdovy, výkvět filadelfské smetánky, spadly na tvrdé finanční dno poté, co rodiče zbankrotovali a zmizeli. Ale každá se s tím vyrovnává po svém. Pro bohémku Libby jsou peníze beztak irelevantní, krásná Emma se jakž takž drží, jediná Nora to zkusí jako běžní smrtelníci a najde si opravdovou práci. Nora kapku protekcí získá místo ve společenské rubrice místních novin, bohužel pod dámou, která není z vyšších kruhů, a tak to dává Noře pěkně „sežrat.“ Ale nejnormálnější ze slavných vdov Blackbirdových tak aspoň může opět být v kontaktu se starými známými na večírcích, charitách a pohřbech, na které ji vyšle redaktor. Patřila přece mezi ně, i když ne všichni ji vítají zpět s otevřenou náručí – dluhy po rodičích jsou v lepší společnosti nejspíš neodpustitelné faux-pas.
Ale právě na jednom takovém večírku najde jeho pořadatele mrtvého. Rory Pendergast byl blízký rodinný přítel a jeho smrt Noru velmi zasáhne, a i když je mladý detektiv Bloom milý a taktní, jeho úvahy o podezřelých jsou naprosto mimo. Proto se Nora rozhodne, že zjistí, kdo za smrtí starého pána opravdu stojí. A kdo by mohl o zločinech vědět víc než pověstný Mick Abruzzo, filadelfský „podnikatel“ s pověstí mafiána, kterému Nora prodala kus pozemku na umoření dluhu. Abruzzo tam obratem postavil autobazar, takže je jasné, jaký je to primitiv. Proti elegantní Noře jako by byl z jiné planety, ten kontrast je vskutku propastný…
Během chvilky začnete s Norou sympatizovat, protože ukočírovat své bláznivé sestřičky a jejich rodinky a nezbláznit se z toho je nadlidský úkol, obzvlášť když jste zdědili astronomický dluh na dani a jste jediná, komu to dělá vrásky. Ale protože má Nora velmi drahou výchovu, je naučená nedávat nic z toho, co si myslí nebo cítí, najevo. Sebeovládání jí přijde velmi vhod vzhledem k tomu, do čeho se po Roryho smrti pustila. Její rozvaha projde mnoha zkouškami a i když vše kolem sebe glosuje s nadhledem a velmi sarkasticky, je vlastně vývojem událostí dosti vykolejená (a to ji polidšťuje mnohem víc než jízda na kole, kurzy sebeobrany a spousta jiných, „běžných“ věcí..)
Jak Noře někdo hned v úvodu přizná, na večírku snad dobrá polovina lidí měla důvod rozrazit milionáři lebku. A ohromená Nora pomalu zjišťuje, jak moc si žila ve věži ze slonoviny a viděla jen to hezké. Coby skleníková květinka se střetává s realitou a poznává, že ty lidi, vedle kterých vyrůstala, vlastně vůbec nezná…
Během čtení je čím dál jasnější, proč je knížka popisována jako „kombinace Agathy Christie a Sexu ve Městě.“ Jednak je Nora vlastně novinářka, obíhající večírky a hodnotící nejnovější róby – tedy něco jako Carrie, ale časem se z ní vyklube i zarputilá a všetečná amatérská vyšetřovatelka a sběratelka drbů. Za sebe bych ještě volnou asociací doplnila Velkého Gatsbyho pro to zazobané prostředí a Janet Evanovich, která má ve svých detektivkách podobně zábavnou plejádu těžce kuriózních postav…
Naprosto mě okouzlilo to lehce extravagantní prostředí milionářů a kamarádek s „diamantovými náušnicemi o velikosti menších nábojnic.“ Představování smetánky vlastně zabralo tolik prostoru, že už pak člověk nebyl ani tak zvědavý na to, kdo zabil Roryho, jako spíš kam zmizela Libby, jak dopadne předsvatební večeře a jestli se Nora rozhodne dát Abruzzovi šanci…
Báječná drbárna, kde se představil zástup mile ujetých postav, ke kterým je radost se vracet – série má v originále osm dílů a já si dokážu víc než dobře představit, že v oné milionářské čtvrti bude ještě spousta příležitostí, kdy Nora bude moci zas zakopnout o mrtvolu a do něčeho se namočit…
Originál: How to Murder a Millionaire, 2002
Překlad: Romana Bičíková
Vydal: Fragment, 2012
197 stran
www.fragment.cz